Moviment antinuclear

“Tanquem Cofrents” reclama el tancament de la central nuclear de Cofrents amb una performance

Intersindical va participar en l’acció en què es va demanar que no es renove la llicència de la central

08 / 02 / 2021 | Intersindical

Intersindical Valenciana va participar el passat dissabte, 6 de febrer, en la performance realitzada per Tanquem Cofrents en València, enfront de la seu d’Iberdrola. Amb aquesta acció, els principals grups ecologistes del País Valencià, sindicats i altres organitzacions de la societat civil demanen que no es renove l’actual llicència de funcionament de la nuclear valenciana per “problemàtica i innecessària”. Tanquem Cofrents, exigeix que la central cesse l’activitat el pròxim 20 de març, quan expira l’actual llicència.

En aquesta acció reivindicativa hem participat 10 activistes de la plataforma, que hem dipositat una sèrie de maletes amb textos al•lusius al tancament de la central davant de la seu d’Iberdrola a la ciutat de València. Amb lemes com “Goodbye Iberdrola”, “Adeu a la nuclear de Cofrents” i “Tanquem Cofrents” la plataforma ha volgut simbolitzar que ja és hora que Iberdrola faça les maletes i se’n vaja de la comarca de la Vall de Cofrents-Aiora, del País Valencià.

Des de Tanquem Cofrents estem realitzant una campanya per a exigir el tancament d’una central que funciona des de fa ja 36 anys i ha sobrepassat “àmpliament” el seu període de funcionament de disseny. Però, Iberdrola vol que la nuclear continue funcionant fins a 2030, una decisió que considerem “absolutament irresponsable”, ja que la central està “vella i deteriorada” i el perill d’accident greu “augmenta exponencialment” cada any. A més, augmenta el perill i la inseguretat per a tota la ciutadania.

Defensem que tancar la nuclear de Cofrents, enguany i no en 2030, suposarà reduir centenars de tones de residus radioactius, i substituir la producció de la central nuclear per energies renovables comportarà un augment de llocs de treball, ja que les energies renovables generen fins a 10 vegades més llocs d’ocupació que la nuclear, per a produir la mateixa energia. A més a un preu més barat, per això baixaria el cost de l’electricitat. També, s’eliminarà un tap al desenvolupament de les energies renovables, ja que els sistemes elèctrics amb nuclear són incompatibles amb l’alta penetració de renovables. I, a més, permetrà recuperar l’aigua per a usos importants com son beure, regar i mantenir el riu Xúquer en bon estat, fins a 32 hm³ d’aigua que aquesta central evapora cada any, uns cabals més necessaris que mai en un context de canvi climàtic accelerat, que està suposant al mateix temps una disminució dels cabals i un augment de les necessitats d’aigua.

La plataforma Tanquem Cofrents està formada per:

Acció Ecologista-Agró, Ecologistes en Acció, Greenpeace, Plataforma per un Nou Model Energètic, Salvem Millars, Marfull, Xúquer Viu, la Ribera en Bici, Espai Alternatiu, Intersindical Valenciana, CGT, PAH-València, Associació de Damnificats per l’Incendi de l’Alcalatén (ADIA) i el Moviment Ibèric Antinuclear.