Solidaritat amb la comunitat romaní i amb les seues reivindicacions

Intersindical Valenciana, Intersindical Solidària i Intersindical Inclusiva, en col·laboració amb entitats de la societat civil com la Fundació Secretariat Gitano o el col·legi Santiago Apòstol celebren el dia INTERNACIONAL DEL POBLE ROMANI.

05 / 04 / 2023 | Intersindical

El dia Internacional del Poble Gitano se celebra en record del primer Congrés Internacional del Poble Gitano celebrat en 1971 a la ciutat de Londres.

Les persones gitanes de tot el món ens unim per a commemorar i fer partícip a tota la societat d’aquell acte que va suposar un punt d’inflexió en el reconeixement institucional de la comunitat gitana en quant a identitat col·lectiva.

QUÈ ES CELEBRA EN AQUEST DIA?

Recordem aquest dia amb gran alegria perquè va significar la base sobre la qual es van construir i es van consolidar molts moviments de reivindicació social gitana que van reivindicar i continuen lluitant pel reconeixement dels drets de les persones d’ètnia gitana, dels drets humans i concretament de totes les persones en general.

En aquest emblemàtic acte, gitanos i gitanes de diferents orígens van tenir l’oportunitat de reunir-se i decidir de manera autònoma aspectes que ens donarien una identitat comuna a totes les persones gitanes que habitem el món.

El 8 d’abril de 1971 es va concedir el reconeixement a la llengua romaní.

Es va establir la bandera gitana composta per dues franges; una de color blau (representant el cel que sempre va abraçar als integrants de la comunitat en qualsevol lloc on es troben) i una altra de color verd (representant la terra, aquesta terra del nostre planeta per la qual tantes generacions de gitanos i gitanes van haver de recórrer, fugint de les diferents persecucions que hem patit el poble gitano).

De la mateixa manera es va adoptar oficialment el Gelem Gelem, el significat del qual és “vaig caminar vaig caminar”, com a himne de la comunitat gitana.

QUÈ HEM ACONSEGUINT?

És completament cert que, malgrat les innombrables persecucions, setges i fustigacions que han viscut les persones gitanes durant la història, en l’actualitat hem aconseguit grans avanços.

En 2018 el Consell de ministres del nostre país va reconèixer formalment el 8 d’abril com a dia internacional del Poble Gitano.

Hem pogut ser testimonis de la introducció en algunes comunitats autònomes de la història i la cultura del poble gitano en els seus currículums escolars.

Els principals partits amb representació parlamentària estan incorporant a les seues llistes electorals persones pertanyents a la comunitat.

A nivell autonòmic, en 2019 es va procedir a la creació del Consell Valencià del Poble Gitano oferint a les persones romanís l’oportunitat de ser presents i contribuir reconeixent així el valor que aporten a la política.

En 2022, gràcies a l’aprovació de la Llei de Memòria Democràtica, s’ha creat una comissió sobre la memòria i la reconciliació amb el Poble Gitano.

QUÈ REIVINDIQUEM PER AL FUTUR LES PERSONES GITANES?

La Comunitat Gitana encara es troba sobre representada en índexs de pobresa i exclusió social, presenta majors taxes de fracàs i abandonament escolar que la mitjana espanyola.

Les taxes d’ocupació i de precarietat en el mateix continuen estant molt per sobre dels percentatges mitjans.

La segregació residencial i la dificultat en l’accés a un habitatge digne continuen sent presents en la vida de les persones romanís i,

La contínua perpetuació i normalització de la discriminació a la comunitat en tots els àmbits de la societat persisteix com a realitat.

INTERSINDICAL SOLIDÀRIA fa seues aquestes reivindiacions i s’enorgulleix de celebrar al costat de la comunitat romaní aquest dia de festa i de drets.

SASTIPEN THAJ MESTIPEN,
SALUT I LLIBERTAT.