Llei de dependència

La Plataforma de la dependència reclama millores a Conselleria

Reclamem a la Conselleria millores per desenvolupar el nou model de valoració de la dependència als ajuntaments.
Adjuntem documents i models de reclamacions.

06 / 03 / 2017 | Intersindical

Les Plataformes en defensa de la Llei 39/2006 de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència de la Comunitat Valenciana ens hem reunit hui dissabte, 4 de març de 2017, a la ciutat d’Elx. Les plataformes assistents vingudes de tot el País Valencià junt als sindicats hem reflexionat, entre altres, sobre el nou model de valoracions de dependència i hem realitzat propostes de millora que traslladarem a la Conselleria per aconseguir una implantació definitiva i efectiva d’aquesta. També s’ha valorat la gestió de la coordinadora de Plataformes de País Valencià acordant la seua continuïtat.

Agraïm l’hospitalitat dels companys i companyes de la Plataforma d’Elx i a l’ajuntament la cessió del Centre de Congressos per poder realitzar la reunió. Per obrir l’acte ens ha acompanyat la regidora de Serveis Socials Na Teresa Macià que ens ha felicitat per ser un referent en la lluita per la recuperació dels drets de les persones en situació de dependència i ens ha informat de la situació del col·lectiu en l’àmbit local.
A la reunió hem informat de l’argumentari enviat a la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives per a la devolució d’ofici del copagament i les retallades en les prestacions elaborat per l’advocada i assessora jurídica de les Plataformes Sandra Casas, amb registre d’entrada oficial el dia 21 de febrer de 2017. En virtut de la sentència de 15 de març de 2016 que deroga l’Ordre 21/2012 de 25 d’octubre i amb vista a les declaracions efectuades en els mitjans de comunicació sobre la devolució d’ofici de les retallades practicades en les prestacions dels dependents, en eixe mateix document es sol·licita reunió amb la vicepresidenta del Consell i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives a l’efecte d’aclarir la complexitat derivada de la nul·litat de la citada Ordre, oferint la nostra col·laboració per a aquesta fi i amb l’objecte d’exposar propostes sobre el citat assumpte.
Les Plataformes recordem la importància d’efectuar les reclamacions per responsabilitat patrimonial de les quantitats indegudament sostretes per la Conselleria en 2012-2015 amb el copagament en centres i amb les retallades de les prestacions als cuidadors no professionals dins l’entorn familiar a l’administració abans del 15 de març.
Així mateix, animem als familiars/hereus de persones dependents mortes sense resolució PIA a tramitar la sol·licitud per responsabilitat patrimonial de dependents morts que tenien reconeguda la condició de dependent però que no van arribar a cobrar les ajudes. Informem que poden reclamar tots ells, sense importar la data de defunció malgrat les cartes que està enviant la Conselleria advertint que tenen un any des de la defunció del dependent per a reclamar.
Per tal d’assessorar els dependents i les seues famílies, des de cada plataforma estan organitzant-se xarrades informatives facilitant i explicant els models de reclamació per tal que tothom recupere els drets perduts. Agraïm el suport de les lletrades Sandra Casas i Paloma Cascales en el seu assessorament.
A la reunió hem realitzat propostes de millora que traslladarem a la conselleria sobre el nou model de valoracions de dependència que delega en els Ajuntaments aquesta competència. En l’actualitat són les treballadores socials dels serveis municipals qui s’ocupen d’aquesta tasca i necessiten més formació i suport per a realitzar-la adequadament i amb garanties, per això es proposa la creació de comissions interdisciplinàries que integren, entre altres, professionals de la salut. Per agilitzar els tràmits administratius les plataformes proposem la desaparició dels centres de valoració de la Conselleria i que els ajuntaments siguen l’únic filtre perquè les persones en situació de dependència siguen valorades amb aquest nou model.
A més a més, les plataformes instem als ajuntaments a declarar els serveis socials com a serveis essencials per possibilitar la contractació immediata de més personal i els recordem la importància d’elaborar bosses de treball mentre aproven els seus pressupostos municipals per no endarrerir més l’adequat funcionament d’aquest nou sistema. Les ràtios de personal dels serveis socials municipals que ha enviat la conselleria a cada ajuntament en funció de la seua població, són orientatius però estan oberts a possible reorganització i canvis d’acord amb les necessitats de cada població de manera que si no és necessària, per exemple, la contractació d’un psicòleg, es podria sol·licitar a l’administració autonòmica la reconversió d’aquesta plaça per un altre professional com un treballador social més dedicat a dependència.
Pel que fa a la queixa efectuada per diferents entitats, entre les quals ens trobem les plataformes de PV, sobre la rebaixa de graus de discapacitat detectada en 2012 i 2013 denunciada en diferents ocasions a la Comissió de Peticions del parlament europeu, hem acordat esperar a l’informe definitiu de les investigacions que està portant a terme la Conselleria dels vora 5.000 expedients que van ser rebaixats en eixos anys per això instem l’administració a concloure aquest treball per poder informar el mes d’abril al Plenari de Brussel·les al qual assistirem.
Es valora molt positivament que l’exposició fotogràfica del Xé Aniversari circule per tota la geografia valenciana. El passat 21 de febrer va estar inaugurada a la facultat de Ciències Socials de la Universitat de València. L’acte va comptar amb l’assistència de la consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Sra. Mònica Oltra, el degà de la facultat n’Ernest Cano i Antonio Llácer, portaveu de la plataforma de València. En els pròxims mesos estarà, entre altres, a la comarca de La Ribera, al col·legi de Treball Social de València, a la seu de CCOO de Castelló de la Plana, a l’ajuntament de Tavernes de la Valldigna i a la seu d’UGT de València.
Finalment, hem reflexionat sobre el futur de la Coordinadora del País Valencià acordant que el càrrec de coordinadora serà exercit cada any per una plataforma. Durant el 2017, la coordinació de País Valencià recau novament en Mari Carmen Prats de la plataforma de L’Alcoià- El Comtat.
JUSTÍCIA SOCIAL, DIGNITAT I RESPECTE

Models de reclamació per copagament

Informe i recomendacions per a tramitar la sol·licitud per responsabilitat patrimonial pels afectats per copagament en centres o minoració de la prestació de cuidador no professional en l’entorn familiar.
Model 1 Sol·licitud per responsabilitat patrimonial. Minoració de la prestació.
Model 2 Sol·licitud per responsabilitat patrimonial. Copagament.
Model 3. Sol·licitud per responsabilitat patrimonial. Minoració de la prestació per morts amb testament.
Model 4. Sol·licitud per responsabilitat patrimonial. Minoració de la prestació per morts sense testament.
Model 5. Sol·licitud per responsabilitat patrimonial. Copagament per morts amb testament.
Model 6. Sol·licitud per responsabilitat patrimonial. Minoració de la prestació per morts sense testament.