Drets laborals

26 i 27 de maig, totes i tots a Madrid

No + precarietat, contra l’atur i l’exclusió social

24 / 04 / 2018 | Intersindical

No + precarietat ha convocat una mobilització estatal per als propers dies 26 i 27 de maig a Madrid, com a continuïtat de les manifestacions convocades el passat 10 de febrer a una trentena de ciutats arreu de l’estat, de les quals 7 eren valencianes.

No + precarietat és un nou espai de lluita contra l’atur, la precarietat, l’exclusió social i les desigualtats que es va constituir el passat 13 de gener a Madrid i que agrupa diferents lluites i col·lectius socials, laborals i sindicals. Intersindical Valenciana valora positivament la seua creació en considerar que cal donar una resposta coordinada i unitària a les polítiques neoliberals, que han suposat la pèrdua de drets i una pauperització de la classe treballadora i dels col·lectius socials més desfavorits.

No + precarietat té un funcionament coral, cooperatiu, horitzontal, plural, des de baix, hereu dels diversos espais que han protagonitzat les lluites socials i laborals als darrers anys: un moviment assembleari on conflueixen, lluites locals, sectorials o globals i col·lectius o sindicats per articular la mobilització social per fer front a la precarietat, les retallades, els ajustos, els acomiadaments i la desigualtat social que estan afectant molt negativament les treballadores i treballadors i els sectors socials més desfavorits. Des del nostre punt de vista, cal passar de la resistència a l’ofensiva i ocupar els carrers i els centres de treball per capgirar les polítiques contràries als interessos de la majoria de la població.

Per això, Intersindical Valenciana considera que cal posar l’accent en la lluita social i laboral per combatre la pèrdua de drets i prestacions socials, la temporalitat i la precarietat que caracteritza la política laboral i econòmica. Un exemple d’aquesta política han estat els plans d’ajustos i les reformes laborals. En aquest context, la constitució de No + precarietat és una bona notícia per poder coordinar les lluites socials i laborals per superar la dispersió, o la inacció motivada pel cicles electorals o per la concertació social que caracteritza la política sindical de CCOO i UGT.

Al País Valencià s’han constituït diversos grups locals de No + precarietat que estan desenvolupant accions per preparar la mobilització dels dies 26 i 27 de maig, així com garantir una presència valenciana en tots els actes que es convoquen a Madrid. El Sindicat anima a tota la seua afiliació a participar en la constitució de grups locals i comarcals de No + precarietat i en totes les accions reivindicatives que es convoquen.

La mobilització del mes de maig a Madrid consistirà en dues columnes que iniciaran el seu recorregut caminant des d’Alcorcón i Alcalà, el dia 19, per confluir el dia 26 en Rivas. El dia 27 una única columna anirà des de Rivas a Vallecas, des d’on eixirà una manifestació que acabarà en la Plaça de Neptú (Madrid). Durant els dies de la marxa es faran actes sobre diverses temàtiques – sanitat, educació, precarietat, dones, serveis públics, migrants, pensions…- en les poblacions per on passen les columnes, els quals tindran, alhora, la seua rèplica a unes altres ciutats de l’estat. Aquesta mobilització no és el final del procés de lluita contra la precarietat laboral i social, tindrà continuïtat en noves accions específiques que s’aniran convocant sostingudament en el temps; d’altra banda, també està prevista una gran mobilització que tindrà lloc a la tardor.

DECLARACIÓ NO + PRECARIETAT

1r Dones

Que es pose fi a qualsevol tipus d’agressions, humiliacions, marginacions o exclusions cap a les dones. Que es dote de recursos i mitjans per al desenvolupament de polítiques efectives que ajuden a aconseguir una societat lliure de violències contra les dones i nenes. Que s’acabe amb la bretxa salarial, directa i indirecta, els sostres de vidre i les situacions de precarietat dels treballs històricament feminitzats.
Que s’acabe amb una precarietat que s’agreuja per a moltes dones per ser grans, ser migrades i estar racialitzades, per tenir diversitat funcional o una imatge allunyada de la normativitat. Que s’exigisca la cotitularitat de les pensions i que el temps dedicat a tasques de cura, o desenvolupat en el camp, siga reconegut en el càlcul de les pensions, de la mateixa manera que el treball laboral. Que es lluite per la ratificació del conveni 189 de l’OIT que regula el treball domèstic.

2n Pensions
Que es revertisquen els aspectes regressius de les reformes del sistema de pensions de 1996, 2011 i 2013. Que les pensions vinguen recollides en els pressupostos generals de l’Estat i que es garantisca el manteniment de l’actual sistema públic de pensions.

3r Joves
Que s’eliminen les formes precàries d’ocupació juvenil; les contractacions no laborals, les pràctiques extracurriculars i que es reduïsquen les pràctiques laborals. Que s’impulse un Pla d’Ocupació Juvenil i de suport a les famílies joves.

4t Persones migrants
Cap persona és il·legal. No al racisme i l’exclusió. Que s’impulse una política migratòria de respecte pels drets humans i de suport a la inserció dels immigrants a casa nostra. Que s’exigisca l’acollida de les persones migrades i es tanquen els CIEs.
Que es fomenten mesures concretes per a garantir drets i serveis a l’emigració espanyola, com el dret a la sanitat pública, que es facilite el retorn i es derogue el vot pregat.

5é Ocupació
Que es deroguen les reformes laborals del PP i del PSOE i es recupere la negociació col·lectiva, de manera que es promoga també la participació de grups de treballadors no sindicalitzats. Que s’impulse un model de contractació que elimine la precarietat, la temporalitat, l’externalització, els falsos autònoms i que garantisca ‘igual treball, igual salari’. Que es garantisquen uns ingressos per tenir una vida digna.
Que es repartisca la riquesa i el treball, es reduïsca la jornada a 35 hores setmanals, sense reducció de salari, i que es camine cap a les 30 hores a la setmana. Que es prohibisquen les hores extres forçoses i no remunerades.

6é Habitatge
Que es garantisca el compliment efectiu dels drets humans en matèria d’habitatge: prou desnonaments sense alternativa habitacional; dació en pagament retroactiva; que les administracions només promoguen habitatges públics de lloguer, dirigit a la creació d’un parc públic d’habitatge; lloguer assequible i estable amb regulació dels preus del lloguer i que s’elimine el règim tributari especial de les SOCIMI, així com que es garantisquen els subministraments bàsics.

7é Llibertats
Que es derogue la Llei Mordassa i es garantisca el lliure exercici dels drets fonamentals d’expressió, reunió, vaga i manifestació.

8è Cures
Que es desenvolupe una economia de les cures que acabe amb la invisibilització de les cuidadores no professionals. Que es municipalitzen els serveis d’atenció i cura que presten els ajuntaments per via de contractes i subcontractes. Que es complimente, amb suficient dotació pressupostària, la Llei de Dependència.

9é Salut
Sanitat universal i pública, en titularitat i gestió, per a totes les persones, que garantisca l’accessibilitat de tota la població a les prestacions sanitàries i es pose fi als copagaments sanitaris i farmacèutics. Que es recuperen els llocs de treball perduts i s’asseguren unes condicions laborals dignes.

10é Educació
Que es derogue la LOMQE. Educació pública gratuïta, universal, laica i feminista en totes les etapes i en tots els ensenyaments, així com la garantia de places públiques per a tot l’alumnat. Que es deroguen els concerts educatius: els diners públics per a l’escola pública. Que es recuperen els llocs de treball perduts i s’asseguren unes condicions laborals dignes.

11é Cultura
Que es garantisca el compliment de l’Article 44 de la Constitució, que es reduïsca l’IVA cultural i es done suport a les reivindicacions dels treballadors i treballadores del sector en la defensa dels seus drets.

12é Rural
Que es paralitzen els tractats de lliure comerç. Que es garantisca l’accés dels ciutadans i ciutadanes rurals a serveis públics i a les noves tecnologies, per a lluitar contra la despoblació.