Intersindical es mobilitza per exigir a Govern solucions immediates per al personal temporal i interí

31 / 01 / 2021 | Intersindical

En les últimes dècades, la precarietat laboral s’ha generalitzat en el nostre mercat laboral, però són les administracions públiques les que han contribuït a la precarització laboral a través de la contractació temporal. Durant dècades, han utilitzat la contractació de personal temporal per a cobrir vacants permanents i estructurals, en lloc de fer-ho per resoldre qüestions puntuals o de caràcter urgent, com així indica la normativa.
En els últims mesos, després de la sentència de Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 19 de març de 2020, el personal temporal i interí de les Administracions Públiques ha vist reconegut el que, des de fa anys, es ve denunciant per part de la Confederació Intersindical i la Intersindical Valenciana: les administracions públiques han abusat de la contractació temporal.
L’esmentada sentència de Tribunal de Justícia de la Unió Europea, d’acord amb la Directiva UE 1999/70, reconeix que hi ha hagut abús de temporalitat en la contractació de personal temporal i interí del sector públic. Adverteix, a més, que ni els processos selectius de lliure concurrència, ni la transformació del personal temporal o interí en “indefinit no fix” són la solució, perquè cap d’aquestes mesures garanteix la protecció del personal que ha patit abús de la temporalitat. També deixa ben clar que els processos d’estabilització resultants dels dos Acords a nivell estatal de 2017 i 2018 (subscrits per CCOO, UGT i CISF) no són sanció a l’abús de la contractació temporal.
Des de la Intersindical Valenciana, junt la Confederació Intersindical, exigim que de manera urgent es busque una solució per a tot el personal del sector públic que ha estat contractat en frau de llei i que ha estat víctima de les polítiques de contractació errònies i abusives que s’han dut a terme durant dècades.
Per a això, cal que de manera urgent es posen en marxa iniciatives normatives o legislatives que eviten els efectes negatius que per a aquest col·lectiu tenen les ofertes extraordinàries d’estabilització de l’ocupació convocades arran de l’Acord per a la Millora de l’Ocupació Pública signat pel Partit Popular i els sindicats CCOO, CSI-F i UGT a 2017; perquè, com ha deixat meridianament clar el TJUE, ni suposen una sanció per a les administracions incomplidores de les normes europees, ni de bon tros constitueixen un mecanisme de rescabalament per al personal objecte de l’abús de la temporalitat.
Una tasca en la que no està exempta cap administració, central, autonòmica o local; doncs, totes són part del problema i, a l’hora, són part també de la solució. Raó per la qual, arribats a aquest punt, no és admissible que el Consell o les Corts Valencianes es posen de perfil per eludir la seua responsabilitat i, en aquest sentit, des d’Intersindical Valenciana s’instarà per a que, en el marc de les seues competències, articulen modificacions de la legalitat autonòmica que faciliten la consolidació de l’ocupació d’aquest col·lectiu.
Finalment, en el marc estatal, diferenciant entre les mesures que hagen de resoldre el problema de l’alta taxa de temporalitat actual d’aquelles que tinguen una finalitat preventiva, s’han d’introduir en l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic modificacions que recullen mecanismes efectius de sanció per a les Administracions Públiques incomplidores.
Si concorren aquestes condicions, la Intersindical Valenciana estarà disposada a prestar la seva col·laboració i suport; però, si no és així, no dubtarem a posar els mitjans necessaris al nostre abast, perquè es complisca la màxima de: reduir la temporalitat consolidant a les persones objecte de frau de llei sense que ningú quede enrere en el camí.
Mentre no es done una solució, que entenem que no pot ser una altra que l’estabilitat, consolidació o qualsevol altra figura que reconega la fixesa i que supose una sanció a l’abús de temporalitat, la Intersindical Valenciana, així com els sindicats que formem part de la Confederació Intersindical, impulsarem una campanya de mobilitzacions al costat d’altres organitzacions que es sumen, a més de donar suport algunes mobilitzacions engegades per diferents col·lectius i plataformes de personal temporal i interí i, més en concret, recorreguts en caravanes de cotxes diumenge 31 de gener per moltes ciutats. Perquè ha arribat ja l’hora que es done una solució a la contractació irregular a les administracions públiques.