Intersindical Valenciana celebra el seu 20é aniversari

Entitats, moviments socials, sindicats, partits polítics i institucions valencianes van compartir amb el Sindicat l’últim dels actes commemoratius

05 / 11 / 2022 | Intersindical

El dia 4 de novembre ha conclòs els actes de celebració del 20é aniversari de la Intersindical Valenciana. Mesos abans, el 30 de juny, va tindre lloc una jornada formativa a l’IES Benlliure de València, un lloc simbòlic, ja que és el mateix on l’11 de maig de 2002 es va formalitzar el naixement del Sindicat. Aquesta va ser la primera de les activitats programades. La celebració ha culminat ahir, amb una jornada oberta a tota l’afiliació i amb un acte amb les organitzacions socials, culturals, sindicals i polítiques amb qui el Sindicat comparteix objectius i espais de construcció alternatius, i amb la representació institucional de la DG d’Innovació Educativa i del President de les Corts Valencianes.

En la jornada formativa, que ha complementat la primera realitzada al juny i ha estat organitzada en dos taules redones, s’han abordat dos eixos fonamentals per al Sindicat: les lluites laborals i sindicals, i els reptes de present i futur del sindicalisme. En la primera de les taules redones, hem comptat amb la participació de representants del col·lectiu de Riders i d’encaixadores de taronja i dels sindicats STEEILAS, CUT-Galiza i UGTSARIO, que ens han explicat la situació concreta del seu sector o territori i les diferents mobilitzacions que han dut i estan duent a terme. Així, hem pogut aprendre de la vaga del metall a Galícia, de la vaga d’educadores infantils a Navarra, de les dificultats que afronten els Riders, i conèixer de primera mà la manca de condicions laborals de les dones que treballen als magatzems de taronja, i la greu situació que estan vivint les treballadores i treballadors sahrauís, que veuen tots els seus drets vulnerats amb el silenci còmplice de la comunitat internacional.

El segon bloc de la jornada, ha tingut com a participants a representants de la Confederación Intersindical Galega, LAB i Intersindical Canaria, que han analitzat la situació actual del món laboral i han apuntat respostes concretes als enormes reptes que tenim els sindicats. Així, s’han tractat qüestions cabdals com ara l’autoorganització de la classe treballadora, els perills de la digitalització, la importància del conflicte i la confrontació per poder aconseguir millores laborals, i la necessitat de posar el focus en el sindicalisme feminista per posar al centre les condicions de vida i no només el treball. Cal reconèixer que, en l’actualitat, bona part de les lluites laborals es donen en sectors altament feminitzats: això es símptoma inequívoc que des del sindicalisme s’està transformant radicalment la manera de mirar el món. A més a més, també s’ha tractat el preocupant fenomen de l’individualisme imperant i en augment, que es el producte més exitós del neoliberalisme. Els sindicats tenim el gran repte de conscienciar a les treballadores i treballadors perquè s’involucren activament en les nostres organitzacions i s’impliquen en la lluita pels seus drets. La situació és complicada als centres de treball, però n’hi ha lloc per l’esperança: el sindicalisme alternatiu, combatiu i feminista està en alça, i cada volta més persones s’embarquen en els nostres projectes.

L’última etapa de la celebració ha estat un acte amb una nodrida representació d’entitats, associacions, lectius com les aparadores d’Elx, moviments socials, sindicats germans, partits polítics i institucions. En aquest acte, amb 170 assistents, s’ha fet palesa la força de la Intersindical Valenciana -que ve de molt més enrere que 20 anys- i s’ha rendit homenatge a totes les persones que han fet possible que siguem el sindicat referent valencià. Tota una injecció d’energia i entusiasme que ens animen a continuar treballant per complir-ne molts més.

El comentari no està disponible a l'entrada d'aquest canal.