Intersindical Valenciana considera inacceptables els nivells de coneixement de valencià per a la funció pública

El tractament de la Consellera Bravo al valencià l’equipara sociolingüísticament al castellà, cosa que s’arrenglera amb les falses tesis del PP: el valencià i el castellà estan en igualtat de condicions

03 / 05 / 2022 | Intersindical

Intersindical Valenciana va valorar positivament que, per primera vegada, la llei de la funció pública valenciana regulara la competència lingüística en valencià per a tot el personal de les administracions públiques. Alhora, criticava que la llei no fixara els nivells de coneixement de valencià, que s’hipotecaven a un futur reglament. Ara s’ha conegut que aquest reglament fixarà uns nivells que no garanteixen en absolut el domini lingüístic pertinent per poder atendre la ciutadania en valencià, ja que només amb el nivell del batxillerat tots els cossos funcionarials tenen reconeguda la competència en valencià.

En eixe sentit, el Sindicat va presentar una proposta en el procés de negociació sindical i en la seua compareixença, en juliol de 2020, a les Corts Valencianes, consistent en:
“Acreditar la competència lingüística en els coneixements de valencià amb respecte al principi de proporcionalitat i adequació entre el nivell d’exigència i les funcions corresponents. Els nivells exigibles de coneixements de valencià són els següents:
- Grups A1, A2, B i C1: Certificat C1
- Grup C2: Certificat B1
- Agrupacions professionals funcionarials: Certificat A2
L’acreditació d’aquests coneixements de valencià haurà de realitzar-se mitjançant certificat expedit o homologat per la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià.”
El tractament que està rebent el valencià en l’àmbit de la funció pública (l’educació al marge perquè gaudeix de normativa pròpia des de fa anys) és, a la pràctica, una equiparació amb el castellà quant al seu coneixement. No és de rebut que, a una llengua minoritzada com el valencià, se li equipare un domini lingüístic com gaudeix el castellà, que és la llengua dominant sociolingüísticament al País Valencià. Aquesta equiparació amb el castellà ja va ser durament criticada pel Sindicat amb els darrers governs del PP, que mantenien un criteri similar en normatives com el decret de plurilingüisme de 2012 en educació, i no regulaven mesures de discriminació positiva cap al valencià en cap àmbit.
Aquesta minorització de la llengua pròpia per la conselleria que dirigeix Gabriela Bravo confirma els temors que plantejava el Sindicat quan es va regular la nova llei de la funció pública valenciana.
A més, cal tenir en compte que la competència lingüística serà d’aplicació no sols a l’administració de la Generalitat Valenciana, sinó també a les administracions locals, universitats públiques, empreses públiques i personal estatutari. Aquest fet hauria de suposar donar un fort impuls a la promoció del valencià, l’apreciació del seu valor social i la seua presència pública i garantir els drets lingüístics de les valencianes i valencians. Tot açò es queda ara en paper mullat.
El Sindicat està en contacte amb les entitats en defensa del valencià per analitzar la situació i emprendre les accions necessàries perquè el govern valencià dignifique la llengua dels valencians i treballe per la seua normalització real en tots els àmbits de la societat, començant per la funció pública valenciana i l’atenció a la ciutadania en la llengua del país.
A més, Intersindical Valenciana ha demanat una reunió urgent amb la consellera Gabriela Bravo per a demanar-li explicacions i exigir-li una rectificació immediata.

El comentari no està disponible a l'entrada d'aquest canal.