Intersindical Valenciana considera totalment insuficient l’increment salarial acordat pel Ministeri i CCOO i UGT

La pèrdua de poder adquisitiu del funcionariat des de 2010 se situa en més d’un 18%, per tant l’acord entre sindicats i govern estatal es queda a la meitat

04 / 10 / 2022 | Intersindical

Aquests dies s’ha fet públic la proposta d’acord entre el govern espanyol, encapçalat per la Ministra de Funció Pública, M. Jesús Montero, i els sindicats CCOO, UGT sobre un augment salarial del 8% (que pot aplegar al 9,5%) fins a 2024 per al personal funcionari.

L’acord planteja un augment salarial progressiu i subjecte a condicionants:
- En 2022: increment de l’1,5% (que s’afegeix al 2% ja previst) i que s’hauria d’ingressar a desembre.
- En 2023: increment del 2,5% al qual s’hi podria sumar un 0,5% variable si l’IPC acumulat el 2022 i el 2023 supera el 6% i una altra per si el PIB del 2023 supera el 5,9%.
- En 2024: increment del 2% i es mantindria la clàusula variable del 0,5% si l’IPC acumulat del 2022, 2023 i 2024 supera el 8%.

Per tant, la pujada segura addicional serà d’un 6% fins a 2024 i dependrà de l’evolució del l’IPC i del PIB perquè es faça efectiu o no el 3,5% restant. És important assenyalar que aquestos increments anuals són iguals als mínims que proposen els sindicats signants en el seu acord del 12 de maig del 2022 per a la Negociació Col·lectiva del Sector Privat, tenint en compte que les previsions de l’IPC i del PIB estan molt lluny dels nivells previstos perquè s’activen aquests 0,5% condicionats. A més, es dona la circumstància que, contràriament a altres moments, la Unió Europea no demana un esforç especial a l’estat perquè complisca una sèrie d’objectius macroeconòmics, com la reducció del dèficit públic. És, per tant, injustificable que, en un marc més propici, el Govern de l’estat acorde amb CCOO i UGT uns increments totalment insuficients.

Un estudi d’Intersindical Valenciana situa la pèrdua de poder salarial en un 18,15% des de les retallades i congelacions de 2010 fins a l’any 2022. En aquest quadre s’hi pot veure l’evolució:

ANY% VARIACIÓ SALARI ANUAL% IPC ANUAL% VARIACIÓ PODER ADQUISITIU
2010-5,00%3,00%-8,00%
20111,00%2,40%-1,40%
20120,00%2,90%-2,90%
20130,00%0,30%-0,30%
20140,00%-1,00%1,00%
20150,00%0,00%0,00%
20161,00%1,60%-0,60%
20171,00%1,10%-0,10%
20181,75%1,20%0,55%
20192,25%0,80%1,45%
20202,25%-0,50%2,75%
20210,90%6,50%-5,60%
20223,50%8,50% (previst)-5,00%
% PERDUA TOTAL PODER ADQUISITIU 2010 / 2022-18,15%
Font: Institut Nacional d’Estadística, fonts i elaboración pròpies
Nota: l’increment salarial de 2022 ja inclou l’1,5% de l’acord, més el 2% ja previst (3,5% en total)

Tenint en compte aquesta evolució de la pèrdua de poder adquisitiu i que una part de l’increment dependrà de l’evolució de la inflació, és evident que l’acord entre sindicats i ministeri no donarà lloc a la recuperació del poder adquisitiu perdut. Així, Intersindical Valenciana considera que aquest acord, lluny de compensar les pèrdues que portem patint més d’una dècada, continua empobrint el funcionariat.