Presentacions de llibres

HIstòria viva d’els primers moviments de l’escola valenciana

Intersindical Valenciana ha presentat aquest dijous dia 20 de gener el llibre “Nosaltres, els primers moviments de l’escola valenciana” (editada per la Fundació Sambori), un llibre que parla de la història del naixement de les associacions pel Valencià, de les primeres trobades, els primers anys de formació, organització de la ESCOLA VALENCIANA, FEDERACIÓ D’ASSOCIACIONS PER LA LLENGUA, la seua lluita per implantar el valencià a l’escola, a la societat i coordinació de les seues activitats.

21 / 01 / 2022 | Intersindical

Han presentat l’obra Josep Chaqués, autor del llibre i membre de la Fundació Sambori, Voro Ortiz, històric de la Coordinadora de la Ribera i Vicent Mauri, membre de la Intersindical Valenciana.

En paraules de Josep Francesc Chaqués i Noverques, autor de l’obra:
En aquest llibre trobaràs els inicis d’un moviment associatiu cívic i pedagògic únic al món, on participen els tres estaments de l’educació per la defensa d’una escola valenciana arrelada al medi, que lluita pels seus drets lingüístics, en defensa de la nostra llengua, cultura i tradicions del seu poble.

Intente contar tot allò que vaig viure en la associació de la meua comarca: la Coordinadora d’Escoles d’Ensenyament en Valencià de la Ribera del Xúquer, perquè es feu una idea d’aquest moviment amb les primeres coordinadores de les comarques i de la societat valenciana en la lluita pels seus drets, d’utilitzar i estudiar amb la llengua del poble. Per molts llibres que fera mai podria posar a tot el professorat, als pares, mares i alumnes que han col•laborat, treballant, lluitant i defenent l’ensenyament en la llengua pròpia a l’escola. Aquest llibre va dedicat a tots els heu lluitat, treballat i penseu, que cal preservar i dignificar el llegat cultural més important que ens han deixat els nostres pares: la nostra llengua.

El llibre aporta una part de la informació del primer Pla Barceló del primer govern preautonòmic, com la primera llei sobre el català a l’escola i la llei del 1983 d’Ús i Ensenyament del Valencià del primer govern autonòmic, les primeres escoles que començaren en el 84, l’esclat d’escoles en el 85 i els problemes en diversos pobles del País, de pares que es negaven a que els seus fills feren l’ensenyament en valencià –cosa que és el més normal en tots els estats i països del món- i el naixement dels moviments associatius que s’anomenen les coordinadores comarcals, que naixen en defensa de l’escola en valencià i de l’ús del valencià, arreu de totes les nostres comarques, amb tota la seua tasca d’activitats i treball.
En el llibre trobareu la meua experiència personal, amb la que aporte una història documentada del tots els fets que van ocórrer en la tardor de 1985 quan l’Escola Trullàs després d’un pla aprovat pel Claustre, i el Consell Escolar i la resolució favorable de la Direcció General de Centres, que jo qualifique com a l’ordre salomònica, per la gran importància que va tindre, a partir d’aquell moment quan els pares demanaven castellà es traslladaven els alumnes a un altra escola, llevant els problemes de dins del centres amb dos associacions de pares i mares: una pro valenciana i l’altra pro castellana. Vaig comptar amb les entrevistes de Baltasar Vives i Moncho, Director General d’Educació Bàsica i Ensenyaments Especials, en aquell moment. Ramon Tel i Cardete, com a pare President d’aleshores de l’APA Trullàs i membre de les juntes directives de la Coordinadora Escoles d’Ensenyament en Valencià de la Ribera i de d’Escola Valenciana Federació d’Associacions per la Llengua. Natxo Domingo i Montalvà com a conserge l’Escola Trullàs, aleshores que va viure la pressió mediàtica dels mitjants de comunicació i manifestacions a la porta de l’escola. Els tres donen les seues versions per clarificar els fets ocorreguts a l’escola Trullàs.

En el segon capítol es parla d’un dels primers moviments associatius comarcals a la Ribera, la primera trobada del 20 d’abril del 86 a Benifaió, la gent, les activitats, les valoracions d’aquell dia, l’organització i els responsables, els documents: llibre de firmes, video, fotos, samarretes, cartell i díptic. La coordinació dels centres de la Ribera i la repercussió als mitjants de comunicació i el meu treball com a president de la Coordinadora i coordinador de la primera Trobada. Una gran festa a la qual van acudir unes cinc mil persones. Acompanyat de les entrevistes a: Josep Andrés i Conejero, com a vicepresident, i Mercè Sampedro i Vayà com a la primera secretària, i Josep Franco i Martínez, director de l’escola d’Albalat i membres els tres de la primera Junta Directiva de la Coordinadora,  que aporten els seus punts de vista, dos pares i un mestre que clarifiquen i donen una idea del moviment cívic i pedagògic en defensa de l’escola pública en valencià.

Al tercer capítol es parla de la segon trobada a Cullera, com i gràcies a qui la poguérem fer, amb documentació, programa d’activitats, video, fotos, cartell i díptic. Un gran èxit de participació que dupliquem en gent a la trobada de Benifaió. Acompanyada de tres entrevistes que clarifiquen tota la tasca feta, la primera al Director del Collegi Llopís Marí, membre de la Junta Directiva de la Coordinadora i coordinador d’aquella trobada Voro Ortiz, al responsable del vídeo de la primera i segona trobada Jaume Talens i el responsable de la fotografia de la primera i segon trobada Francesc Vera i Casas.

El capítol quatre va dirigit a explicar el moviment associatiu de la Coordinadora d’Escoles d’Ensenyament en Valencià de la Ribera: els seus estatuts i activitats.  Acompanyat d’entrevistes a Ramón Torres i Baldoví,  membre de la Junta Directiva de la Coordinadora de la Ribera i responsable de la primer ràdio escolar. A Bernat Bataller i Colom, membre de la Junta Directiva i corresponsable de la revista Trobada. A Enric Ramiro i Roca, membre de la Junta Directiva i responsable de primera Escoleta de Tardor a Alzira i de la revista Trobada. A Josep Lluís Albinyana, president del primer Govern preautonòmic, com advocat que aconseguix legalitzar els estatuts de la Coordinadora i que les escoles i els seus consells escolars ens poguérem associar en fins culturals i educatius, aportant una visió de la llei Barceló.

En el capítol cinc ens parla de la coordinació entre les persones i les reunions comarcals de les primeres coordinadores i el naixement d’Escola Valenciana. L’encontre d’escoles valencianes a l’Escoleta de la Tardor a Alzira al setembre 1987.  Escola d’Estiu del País Valencià a Elx 1987. Estatuts d’Escola Valenciana Federació d’Associacions per la Llengua. Resolució del registre d’associacions de les primeres coordinadores. Entrevista a Vicent Romans i Noguera, Secretari de la primera Junta Directiva, President, Secretari i membre de la Junta Directiva d’Escola Valenciana i President de la Coordinadora de l’Alcoià-Comtat. Entrevista a Ferran Gosalves i Gomis, membre de la primera Junta Directiva i primer tresorer d’Escola Valenciana. President de la Cívica pel Valencià d’Alacant. Entrevista a Miquel Bononat i Escriuela, membre de la primera Junta Directiva d’Escola Valenciana Federació d’Associacions per la Llengua com a representant de la Coordinadora Safor-Valldigna pel Valencià. Entrevista a Josep Nàcher i Ferrer, primer President de la Coordinadora d’Alumnes Pares Professors d’Ensenyament Públic en Valencià (CAPPEPEV). Entrevista a Lluís Fornés i Pérez-Costa (el Sifoner) soci fundador, primer secretari de la CAPPEPEV i membre de la primera Junta Directiva d’Escola Valenciana Federació d’Associacions per la Llengua. Entrevista conjunta a Carmen Sancho i Tena, Primera Presidenta dels Col•lectius per la Llengua i Cultura de Castelló i membre de la Primera Junta Directiva d’Escola Valenciana Federació d’Associacions per la Llengua i a Assumpta Mundina i Juan, membre de la Primera Junta Directiva dels Col•lectius per la Llengua i Cultura de Castelló i assistent a les primeres reunions d’Escola Valenciana.  La entrevista a Angels Jordà i Botella, membre de la Primera Junta Directiva d’Escola Valenciana Federació d’Associacions per la Llengua en nom de la Coordinadora de l’Alcoià-Comtat pel Valencià. Entrevista a Josep Gallardo Buiza assistent algunes reunions representant de Marina Alta.

En el capítol sis, està dedicat a les Trobades Primavera d’Escola Valenciana d’escoles d’ensenyament en valencià, amb totes les programacions que consten als cartells i díptics de la Federació des del 88 fins el 95, amb una introducció, estudi i explicacions de totes les trobades comarcals, fins hi tot les que no consten als documents d’Escola Valenciana, amb un quadre de totes trobades amb data i lloc per comarques fins al 1995. La lluita contínua en defensa dels nostres drets i les nostres escoles. Cartes a la conselleria de Cultura Educació i Ciència. Informe de sobre Federació  a la Coordinadora de la Ribera. Reunions a Conselleria. Les dos primeres campanyes de promoció del valencià. La campanya de promoció de la Federació. Assemblea general d’Escola Valenciana a Almussafes. Entrevista a Carles Pascual i Domingo, de la Coordinadora de la Vall d’Albaida, membre d’Escola Valenciana i Vicepresident de la Fundació Sambori. Entrevista a Josep Font i Ten, representant de la Coordinadora de la Marina Baixa. Entrevista a Josep Enric Boluda i Perucho, President de la Coordinadora d’Escoles de la Costera. Entrevista a Vicent Climent i Algado, representant de la Coordinadora d’Escoles en Valencià de la Marina Baixa.

A l’últim capítol l’epíleg en que després de diversos aclariments, consideracions i agraïments a les moltíssimes persones que han fet possible el somni d’una escola en valencià, encara que queden moltes coses per fer en el tema de l’ús del valencià.

Per últim podràs trobar una part de la documentació fotografiada amb fotos de Francesc Vera de la primera i segona Trobades a la Ribera, amb més fotografies fetes amb la meua càmera de cartells, díptics, documents, estatuts, activitats, programes de les trobades per comarques, amb les primeres campanyes promoció de les Trobades Primavera d’Ensenyament en valencià d’Escola Valenciana Federació d’Associacions per la Llengua.

L’ autor del llibre, Josep Chaqués ha sigut el primer president de la Coordinadora de Centres d’Ensenyament en Valencià (25 anys) i primer president d’Escola Valenciana, de la Federació d’Associacions per la Llengua(4 anys), el primer president de la Fundació Sambori (15 anys). També ha sigut director de l’Escola Trullàs i coordinador de la primera Trobada a Benifaió en 1986.Es també autor i director de la Editorial Edelvives dels llibres en valencià.