Educació

STES en la reunió del Comité Executiu de la CEA

04 / 02 / 2014 | Intersindical

La reunió del Comité Executiu de la CEA va tindre lloc en Mèxic aprofitant la presència de nombroses delegacions internacionals en el 70é aniversari del SNTE. En aquesta estaven representats sindicats de: Brasil, Argentina, Cuba, Costa Rica, Equador, Nicaragua, Panamà, Martinica, Uruguai o Mèxic. A més, van estar presents per Portugal - FENPROF - i Biel Caldentey de l’STEI i la Confederació d’STEs que representaven els membres europeus del Fòrum Iberoamericà.

El president de la CEA Fernando Rodal va presentar i va exposar un document a manera de balanç d’actuacions realitzades i propostes de futures accions compreses entre la reunió del Fòrum Iberoamericà realitzat a Lisboa en el marc del Congrés FENPROF que va tindre lloc a Lisboa el passat 5 de maig i la reunió a Mèxic.

La reunió precedent s’havia celebrat a Buenos Aires els dies 26 i 27 de juny de 2013, i entre altres acords, es va proposar intensificar les relacions entre la CEA i FESIDUAS ( Federació de Sindicats Universitaris d’Amèrica Llatina ) posant a disposició de tots dos ens seves respectius instituts d’investigació. En concret, en el cas de l’Institut d’Estudis Educatius i Sindicals d’Amèrica- IEESA - adscrit a la CEA amb seu a Ciutat de Mèxic que el 2013 complia els seus 20 anys es va proposar i es va ratificar en la reunió del Comitè Executiu de la CEA revitalitzar la seva operativitat, el seu funcionament, rellançar una publicació trimestral i semestral amb articles de conjuntura i fons per orientar els sindicats, la possibilitat de formar formadors per a les escoles sindicals i el disseny d’un diplomat sobre sindicalisme amb reconeixement de universitats de la regió.

Es va tornar a posar l’accent en la importància de l’esmentada Declaració de Lisboa com a marc de referència sobre l’Educació que defensem. També es va informar de la reunió entre la CEA i el Parlatino - Parlament llatinoamericà - celebrada a Medellín - Colòmbia- el 20 i 21 de juny on per part de la delegació de la CEA es va proposar la major interrelació i iniciatives conjuntes per a la millora de les legislacions que permetesquen avançar en model d’educació de qualitat social.

Les delegacions assistents amb una presència significativa de representants de sindicats de l’educació superior i universitària analitzem la conjuntura polític sindical de les nostres respectives realitats, com constatacions generals i transversals es va constatar que en aquells països llatinoamericans amb governs progressistes i d’esquerres s’atenuen les polítiques dominants neoliberals que ara es manifesten amb gran virulència a l’Europa del sud que pateixen les polítiques de la Troika. En el cas de l’Estat espanyol vam exposar com les polítiques del PP es caracteritzaven per retallades materials en educació, sanitat, drets laborals i socials.

A més, es va produir un interessant debat al voltant de l’Informe PISA partint de la necessitat de tenir indicadors i anàlisi dels sistemes educatius es va destacar el caràcter reduccionista del concepte d’educació de l’informe i que és un estudi elaborat per la mateixa OCDE que en el camp social, econonòmic i laboral propugna retallades.