Plurilingüisme

STEPV rebutja en el Consell Escolar valencià l’esborrany de plurilingüisme

El Sindicat proposa els aspectes a tindre en compte per a construir un model plurilingüe efectiu.

19 / 06 / 2012 | STEPV

STEPV ha defensat aquest matí en el Consell Escolar Valencià, que ha tractat l’esborrany de Decret de plurilingüisme, mantenir i promoure els Programes d’Immersió Lingüística (PIL) i d’Ensenyament en Valencià (PEV), perquè són els que han demostrat una major eficàcia en aconseguir un bilingüisme additiu en les dues llengües oficials (valencià i castellà) i, per tant, els que millor preparen l’alumnat per l’aprenentatge de noves llengües, d’acord amb les investigacions realitzades arreu del món sobre adquisició multilingüe.

El Sindicat ha denunciat que l’esborrany de Decret plantejat, així com l’Informe elaborat per la Comissió de Projectes no respon en cap manera a les aportacions i debat que aquest esborrany ha suscitat en un conjunt molt representatiu d’institucions educatives i entitats culturals de la societat valenciana i les aportacions que al respecte s’han fet a l’actual Consellera d’Educació.
És per això que STEPV ha demanat, novament, que es tinguen en compte els últims resultats de la recerca envers el desenvolupament multilingüe de l’alumnat, on es destaca la necessitat de promocionar la llengua pròpia i l’estrangera en comunitats bilingües (amb una llengua predominant i una minoritzada). Aquesta apareix com a única via per aconseguir un trilingüisme productiu.
Després de presentar un informe sobre l’esborrany en què es qüestiona la viabilitat del mateix, el Sindicat ha plantejat la seua retirada i la necessitat d’articular un model plurilingüe amb aquests elements:

• Catalogar lingüísticament en valencià totes les places del professorat del Sistema Educatiu Valencià. Per a l’eficiència dels programes educatius tot el personal docent ha d’estar capacitat en les dues llengües oficials. L’administració educativa ha de dotar de recursos per tal què els docents assolesquen la capacitació exigida.
  • Propiciar un període de debat i reflexió en els centres perquè puguen determinar les seues necessitats de recursos i formació.
  • Assegurar a les famílies la informació suficient del Programa Lingüístic que oferta el centre.
  • Dotar els centres de recursos materials i personals suficients per a garantir el correcte desenvolupament dels programes.
  • Assegurar la formació del professorat i que es promocione l’edició de materials des d’una perspectiva plurilingüe.
  • Caldria fer referència a l’aprenentatge inicial de la lectoescriptura, amb els criteris per la incorporació en tres llengües.
  • Caldria fer referència a l’educació intercultural i a la incorporació als programes plurilingües de l’alumnat que té una primera llengua diferent de la castellana i del valencià.

19 de juny de 2012