Mobilitzacions

El dia 3 agost: vaga en el sector ferroviari

El Consell de Ministres ha aprovat la liberalització del transport ferroviari per al juliol de 2013. Intersindical Valenciana rebutja aquesta mesura que portarà a la privatització i el desmantellament del ferrocarril públic.

Manifestació per un ferrocarril públic.
23 / 07 / 2012 | Intersindical

El Consell de Ministres ha avançat al juliol del 2013 la liberalització del sector ferroviari, fet que obri la porta a una possible privatització i desmantellament del sector públic ferroviari. Una mesura innecessària que ni la Comunitat Europea obligava a realitzar amb tanta pressa.

Els sindicats més representatius d’ADIF, FEVE i RENFE-Operadora, entre els quals es troba el Sindicat Ferroviari–Intersindical, rebutgem aquesta nova mesura del govern que considerem que va en una direcció inútil i nefasta, com es demostra pel que ha passat en altres ferrocarrils que fa anys van optar per decisions d’aquest tipus i finalment van haver de rectificar davant el caos originat, com ara el cas dels ferrocarrils britànics o argentins, que van haver de tornar a ser nacionalitzats.
Rebutgem les argumentacions exposades per la portaveu del govern, que ha afirmat que aquestes mesures van encaminades a “abaratir costos als ciutadans i als viatgers… i a eliminar un embull d’empreses que consumeixen moltíssims diners en simples costos de funcionament”.
L’experiència ens demostra que la liberalització o privatització del transport ferroviari no només no ha abaratit costos a la ciutadania, sinó que ha suposat l’augment del preu dels bitllets, la supressió de línies, l’empitjorament de la qualitat en el servei i la disminució de la seguretat, a més de retallades en l’ocupació i les condicions laborals del personal ferroviari. Valga com a exemple el que va ocórrer en els ferrocarrils esmentats.
No és “l’embolic d’empreses” públiques el que consumeix moltíssims diners; és el malbaratament, l’especulació, la corrupció i l’avarícia i la insaciabilitat dels anomenats “mercats”, el que ens ha portat a una situació que es pretén que paguem els que no l’hem provocada.
Aquest govern ha apostat pel desmantellament de tots els serveis públics, i ara vénen l’objectiu és el transport públic ferroviari. Quan altres governs europeus han apostat per l’enfortiment dels seus ferrocarrils públics, fins i tot amb inversions a l’estranger, com la SNCF (França) o la DB (Alemanya), a l’Estat espanyol es pretén el seu desmantellament per convertir el ferrocarril, com estan fent amb la sanitat i l’ensenyament, en un negoci privat a costa dels drets bàsics de la ciutadania, de l’ocupació i dels drets socials i laborals.
Emmarquem la decisió adoptada hui pel Consell de Ministres en línia amb l’informe que va eixir a la llum al maig elaborat per INECO, l’enginyeria de transports del Ministeri de Foment, que recomanava la privatització total de Renfe abans de gener del 2014 , i la comunicació que se’ns va fer la setmana passada de la intenció de segregar Renfe a quatre societats anònimes.
Des dels sindicats representatius d’ADIF, FEVE i RENFE-Operadora ens oposem a aquest tipus de mesures i entenem que els motius pels quals convoquem la vaga del 3 d’agost es mantenen i s’han incrementat. Per això, a més de la vaga del 3 d’agost, seguirem convocant les accions necessàries en defensa dels nostres drets, del ferrocarril públic i de l’ocupació.