Pensions

Intersindical Valenciana valora negativament l’Acord de Pensions

El Sindicat demana al govern espanyol que rectifique

02 / 07 / 2021 | Intersindical

Intersindical Valenciana considera que l’Acord de Pensions signat pel govern espanyol, els sindicats CCOO i UGT i la patronal és una ocasió perduda per avançar en la defensa d’unes pensions públiques dignes que ha de passar per la derogació de les reformes de les pensions de 2011 i 2013 i pel compliment de la Carta Social Europea.

La negociació de l’Acord de Pensions ha marginat el moviment de pensionistes de l’estat espanyol, que ha estat fortament mobilitzat per defensar el sistema públic de pensions i que, des del nostre punt de vista, té tota la legitimitat per negociar les pensions públiques. Per contra, el govern espanyol ha preferit no tenir en compte aquest interlocutor i l’ha negociat de manera opaca, ja que el document signat s’ha conegut el mateix dia de la signatura. Es tracta d’un document que malgrat ser molt clar en tots els seus aspectes, és interpretat de manera diferent per part dels signants. En eixe sentit, Intersindical Valenciana afirma que les declaracions del ministre Escrivà sobre la generació baby boom responen al que està escrit al capítol V de l’Acord de Pensions.

Sobre el contingut, considerem que no és acceptable transmetre la idea que les pensions són insostenibles perquè no és cert, com tampoc ho és que no siguen sostenibles els serveis públics o els drets socials de la ciutadania. Aquest és un argument propi dels que volen privatitzar o externalitzar les pensions per fer-ne negoci. És per això que valorem positivament el compromís de l’estat com a garant del Sistema Públic de Pensions com exigia el moviment de pensionistes i el sindicalisme de classe, entre el que es troba la Intersindical Valenciana. Ara bé, caldrà estar vigilants per a veure com es concreta, ja que considerem que les treballadores i treballadors no han de pagar aquest compromís. Per tant, les declaracions del ministre Escrivà i de la CEOE ens preocupen perquè van en un sentit contrari al que nosaltres considerem acceptable.

Un aspecte també preocupant és la voluntat dels signants d’igualar l’edat real i l’edat legal de la jubilació que presideix tot el text de l’Acord de les Pensions. A més, no és acceptable allargar l’edat de jubilació d’amplis sectors del món del treball en un context social i econòmic com l’actual, on sectors de la societat com la gent jove, les dones o les persones migrants estan en atur o en situació de precarietat. Per tant, rebutgem totalment les mesures per penalitzar la jubilació anticipada o per incentivar el retard de l’edat de jubilació.

Tampoc no estem d’acord amb el canvi de nom, que no de concepte, del factor de sostenibilitat que ara es dirà factor d’equitat intergeneracional. Els signants de l’Acord de Pensions venen com a un avanç la derogació d’un factor acordat per ells mateixos en 2011, no pel govern de Rajoy en 2013, que no estava en vigor i que ja estava descartat aplicar. Ara sembla que canvien el nom per “ajustar” les pensions de tota una generació de pensionistes, segons el contingut del text i les declaracions del ministre Escrivà.

Quant a la vinculació de l’augment de la jubilació a l’IPC mitjà amb data de novembre de cada any, cal precisar que és un pas endavant, però insuficient perquè no s’hi preveu una revalorització anual que garantesca la recuperació del poder adquisitiu. Per contra, s’hi estableix un estudi, cada cinc anys, de la pèrdua de poder adquisitiu en funció de diversos paràmetres i negociacions en el diàleg social. Pensem que cal aplicar una clàusula automàtica de revalorització anual en funció de la desviació de l’IPC real sobre l’IPC previst.

També ens preocupa que el ministre Escrivà continue defensant que cal augmentar els anys cotitzats a 35 per determinar la quantia de la pensió o la creació de fons de pensions d’empresa, dos aspectes lesius que ha deixat per a futures negociacions, però que no ha aparcat en cap moment com ell mateix reconeix.

A més a més, considerem que calia haver augmentat les pensions mínimes contributives i no contributives actuals per situar-les dins les recomanacions de la Carta Social Europea i haver derogat totalment les reformes de pensions de 2011 i 2013. Per a Intersindical Valenciana, aquestes són les reivindicacions fonamentals i continuarem exigint-les al govern espanyol i als partits polítics. Per aconseguir-ho, considerem necessària la mobilització social de les actuals i futures persones jubilades per tal d’obligar el govern a rectificar i a posar en marxa altres mesures complementàries que garantesquen les pensions públiques suficients i dignes com ara: la derogació de les reformes laborals de 2010 i 2012, l’augment dels salaris i del salari mínim interprofessional, una reforma fiscal progressiva o l’augment de la despesa social i la despesa en pensions.

Valoració_Acord_Pensions_2021.pdf

Acuerdo-Pensiones-Firmado-Anexo-Normativo-Completo(1).pdf