A casa nostra

Juntes millor: persones i organitzacions contra polítiques injustes

Els dies 1 i 2 de desembre ha tingut lloc el IV Congrés de la Intersindical Valenciana a la ciutat de Cullera (Ribera Baixa).

IV Congrés de la INtersindical Valenciana.
03 / 12 / 2012 | Intersindical

En el Congrés van participar 112 delegades i delegats que representaven les 15.000 persones afiliades als 10 sindicats que en formen part. Aquests sindicats són:

• Sindicat de Treballadores i Treballadors de l’Ensenyament del País Valencià – Intersindical Valenciana (STEPV),
  • Intersindical Salut,
  • Sindicat de Treballadores i Treballadors de les Administracions i Serveis Públics – Intersindical Valenciana (STAS),
  • Sindicat de Treballadores i Treballadors de la Indústria, Comerç i Serveis – Intersindical Valenciana (STICS),
  • Sindicat de Treballadores i Treballadors del Metall – Intersindical Valenciana (STM),
  • Sindicat Ferroviari del País Valencià – Intersindical Valenciana (SF),
  • Col·lectiu Autònom de Treballadors (CAT),
  • Interins de la Generalitat Valenciana (IGEVA),
  • Organització Sindical Unitària de Treballadors (OSUT),
  • Sindicat de Treballadors per la Unitat de Classe (TUC)

El congrés va començar amb la salutació dels coordinadors d’Organització, Pepe Villanueva i Pedro Rovira, a les organitzacions convidades i a les delegades i delegats. De les 112 persones delegades se’n van acreditar un total de 102 (el 91,07%).
A continuació van intervindre representants dels sindicats valencians: Paco Molina, secretari general de CCOO-PV; Conrado Hernández, secretari general d’UGT-PV; Daniel Matoses, president autonòmic de CSI-CSIF i Ramon Mampel, secretari general de la Unió de Llauradors i Ramaders del País Valencià.
També ho feren dels partits polítics: Miquel Soler, vicesecretari d’educació, formació, ocupació i integració social del PSPV; Joan Baldoví, diputat al Congrés per la coalició Compromís; Ignacio Blanco, diputat a Corts Valencianes per Esquerra Unida del País Valencià; Ximo Granya, secretari d’Organització d’Esquerra Republicana del País Valencià i David Oliver en representació de Solidaritat Catalana per la Independència.
I les organitzacions socials i culturals valencianes que també ens acompanyaren: Isa Descals, de la comissió executiva del col·lectiu LAMBDA; Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana; Patricia Olascoaga, coordinadora d’ATTAC-PV; Nathalie Torres, presidenta de l’associació cívica valenciana Tirant lo Blanc; Kayed Abu Zor, en representació de la comunitat palestina; Matilde Senís de Ca Revolta; Tonetxo Pardiñas, president societat coral El Micalet; Doménec Bernad, president de FACUA; Joan Francesc Mira, president d’Acció Cultural del País Valencià; Antoni Furió, president de Valencians pel Canvi i va tancar les intervencions Roger Pons, coordinador de Xuquer Viu.
Es van rebre comunicacions de salutació de partits, entitats i xarxes nacional, estatals o internacionals: Carles Riera, president Xarxa Mundial de Drets Col·lectius dels Pobles; José Coy, Foro Social Murcia; Pere Polo, president d’Ensenyants Solidaris; Yuveli Maritza Muñoz, del Comité Permanente por la Defensa de los Derechos Humanos de Colombia; Sigfredo Chiroque, president de l’Institut de Pedagogia Popular del Perú; Xabier Macias, president de Galiza Sempre; Carles Xavier López, president Coordinadora Valenciana ONGDs; Carlos Arribas, coordinador Ecologistes en Acció del País Valencià; Plataforma Auditoria Ciutadana del Deute del País Valencià; Raquel López, presidenta de València Laica i Francisco Delgado, president d’Europa Laica; CEDSALA; Máximo Caturla del Partit Popular; Joan Peris, portanveu d’Els Verds del País Valencià; Quim Arrufat, diputat a Corts per Candidatura d’Unitat Popular (CUP).
Seguidament es va aprovar el reglament del congrés i es van triar la mesa del congrés, constituïda per Alícia Martí (STEPV), Salvador Gil (OSUT), Maribel Sáez (Intersindical Salut), Voro Garcia (STAS), Marco Llerena (STICS). També es van triar les comissions de resolució i candidatures.
L’informe del secretariat va ser presentat per Macu Gimeno i Vicent Maurí, que va ser aprovat per 89 vots a favor i 12 abstencions. També s’hi va llegir una salutació d’Albert Sansano des de Gravataí (Rio Grande do Sul, Brasil) on viu des què es va jubilar. Albert va ser elegir membre del secretariat de la Intersindical Valenciana en el tercer congrés. A més, el secretariat va agrair el treball de Pura Ferrer, Vicente Arrones, Juanjo Carbó, Ramon Torres i Isabel Cristina Escrihuela, que també van formar part del secretariat, però que van deixar de pertànyer-hi per diverses raons. Així mateix, es va agrair el treball de M.ª Ángeles Llorente com a directora de l’Escola Sindical Melchor Botella.
El debat de la ponència d’Organització, que tenia 15 esmenes, va ocupar una bona part de la vesprada de dissabte. L’encaix dels diferents sindicats en el conjunt de l’organtizació, la convergència dels sindicats que treballen en un mateix àmbit funcional i el tipus i el finançament de la formació que organitzem van ser alguns dels temes als quals dedicàrem més temps. La ponència va ser aprovada per 91 vots a favor, 1 en contra i 4 abstencions.
La ponència d’Estatuts, que tenia amb 42 esmenes, va ser aprovada per 90 vots a favor i 2 abstencions. El protocol de Determinació d’àmbits que regula els espais d’actuació de cada sindicat va ser aprovada per 92 vots favorables. Els ponents dels tres documents anteriors van ser: Pepe Villanueva, Pedro Rovira i Vicent Maurí.
La Carta Financera, defensada per Rafa Reig, tenia 6 esmenes. La Carta va ser aprovada per unanimitat. En aquesta es destaca que som un sindicat que s’autofinança per les quotes de les persones afiliades i es fa una aposta per treballar amb la banca ètica.
La ponència de Política Sindical, presentada per Adel Francés, tenia 24 esmenes.  Aquesta ponència constava de cinc parts: “La crisi com a excusa: la rebel·lió de les elits”; “Intersindical Valenciana: entre la política sectorial i la participació en el debat públic”; “El programa d’acció per als propers anys” i “Cal una regeneració democràtica i la política d’aliances”. La ponència va ser aprovada per unanimitat.
El debat sobre aquests assumptes va ocupar una part del matí del diumenge i va servir per a fixar la posició de la nostra organització per a encarar la situació que travessa el país, les treballadores i treballadors i el conjunt de la societat; debatre les nostres alternatives concretes al programa neoliberal que apliquen els governs espanyol i valencià; apostar per una modificació de l’actual sistema polític i social per un altre que repecte el dret de les persones a decidir sobre el seu futur en tots els àmbits de la vida i que supose un aprofundiment dels drets democràtics, socials i econòmics de les persones, i fixar quina ha de ser la nostra política d’aliances a l’àmbit sindical, social i polític per aconseguir els nostres objectius.
També s’hi van presentar diverses resolucions, que el congrés va aprovar:

• Suport a les mobilitzacions per la defensa de la sanitat pública a la Comunitat de Madrid.
  • Davant el procés de diàleg de pau entre la FARC-EP i el govern colombià.
  • Per una ocupació estable i de qualitat.
  • Per la recuperació del poder adquisitiu.
  • Contra els desnonaments.
  • Per l’internacionalisme solidari.
  • Per la jornada laboral de 25 hores.
  • Pel dret de les dones i les xiquetes a una vida sense violència.
  • Contra l’ERO de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana i en defensa per l’ocupació i contra el desmantellament del transport públic.

Diumenge es van triar els òrgans sindicals de la Intersindical Valenciana.
La Comissió de Control Financer estarà formada per: Alejandro Lorenzo Ruiz, Felipe Moreno Cano, Manuel García Algarra, Marisa Segura, José Ángel Pérez i José Manuel Fontelles Albiach. Les persones suplents seran: Alicia Tur, Alfonso Rodríguez, Joaquín Hilario Hernández i Ramon Borràs. La votació va ser: 93 vots a favor, 1 en contra i 4 en blanc.
La Comissió de Garanties estarà formada per: Carles Mulet, Pep Tur, Bernardo López, Esteban Muñoz Solis, Celestino Navarro i Sergio González: Les persones suplents són: Juan Ramon Orzaez, Marcelo Ramos, Víctor Viciano i Roza Díez. La votació va ser: 93 vots a favor, 1 en contra i 4 en blanc.
El secretariat confederal elegit està compost per Miquel Calatayud, Beatriu Cardona, José Iglesias, Marc Candela, Vicent Maurí, Amadeu Sanz i Antonio Ñacle per STEPV; Adel Francés, Macu Gimeno i Jesús Giménez per STAS; Rafa Reig i Pedro Rovira per Intersindical Salut; Marco Llerena per STICS; Francisco González per STM; Mara Martínez per SF; Benjamí Renovell per CAT; Alfons Puncel per IGEVA; Vicent Esteve per TUC; Òscar Langa per OSUT i Anna Laura Díaz per Intersindical Jove. El resultat de la votació al secretariat va ser: 89 a favor; 3 en contra i 5 en blanc.
En la sessió de cloenda van intervindre diverses organitzacions socials: Iolanda Prats de la Plataforma d’Afectades per les Hipoteques i Alcides Lesmes del MOVICE-PV.
Es va informar dels comunicats que ens van enviar sindicats d’arreu del món: Federació Sindical Mundial; Patrick Choupeau de la Comissió Internacional Unió Sindical Solidaires de França; Alessandro Palmi de COBAS d’Itàlia;  Dirceu Travesso de la Central Sindical e Popular Conlutas; Aristide Pedraza del sindicat SUD VAUD de Suïssa;  Xesús Ramón González Boan del Departament Internacional de la Confederació Intersindical Galega; Adolfo Muñoz, Secretari General ELA-STV; Intersindical Canària; Sindicat de Trabajadores y Trabajadoras de Aragón; Intersindical d’Aragó i Antonio Pérez Collado, secretari general de CGT-PV.
I hi intervingueren: Anna Laura Díaz, portantveu Intersindical Jove; Ximo Jordà i Vicent Barber, del Sindicat de Persones Pensionistes i Jubilades de la Intersindical Valenciana; Manuela Ferrer, de l’Associació Funcionaris Interins Docents; Gustavo Fabra, de la Intersindical de Castella-la Manxa; Toni Carrasco, de la Intersindical de la Regió de Múrcia; Saif AbuKeshek va llegir un comunicat del sindicat palestí ILCU; Kamino Sáiz del sindicat basc STEE-EILAS; Maria José Lera del Sindicato Andaluz de Trabajadores (SAT);  Arantzi Sarasola del LAB d’Euskal Herria; Biel Caldentey de Sindicat de Treballadores i Treballadors-Intersindical de les Illes Balears; Lluís Blanco de la Intersindical Alternativa de Catalunya i van tancar l’acte Salvador Durán i Francisca López en representació de la Confederació Intersindical.
En acabar les intervencions, la mesa del congrés va agrair a les organitzacions convidades, les delegades i delegats i les persones que han treballat per fer possible la celebració del congrés. Seguidament el nou secretariat confederal de la Intersindical Valenciana va acomiadar el congrés agraint el treball i el compromís de les persones que han deixat de formar part del secretariat: Salvador Benavent, Manolo Serrano, Carmen Gómez, Alvar Anyó, Joan Blanco, Pepe Villanueva i Juanmi Muñoz i encoratjant totes les persones afiliades a continuar treballant per defensar les treballadores i treballadors i fer créixer el nostre sindicat.
L’acte va acabar amb la Internacional i la Muixaranga.
Pots veure un álbum del congrés en el Facebook d’Intersindical Valenciana