Mesa general de la Funció Pública

Per Intersindical Valenciana renunciar a la nova Llei de la Funció Pública és una ocasió perduda

El sindicat fa mesos que ve advertint que, renunciar a la tramitació parlamentària de l’esborrany de la nova Llei de la Funció Pública Valenciana (LFPV) en aquesta legislatura, és deixar passar una ocasió magnífica per la modernització i adaptació a les noves demandes socials de la Funció Pública de l’Administració autonòmica.

25 / 02 / 2019 | Intersindical

Parafrasejant a Garcia Márquez, era la “crònica d’una mort anunciada”, en la qual, i com a la novel·la, tot un seguit d’intrigues i silencis han acompanyat el procés de negociació sindical i l’aprovació pel Consell, perquè el projecte naixés mort, quan tot apuntava a que era un dels projectes legislatius més emblemàtics dels Govern del Botànic.

La crònica és ben senzilla. En juny de 2016 es signà, a la Mesa General de Negociació (MGN), l’Acord de Legislatura que contemplava que, en 2016, es facilitaria als sindicats un esborrany de la nova LFPV per la seua negociació; esborrany que no va arribar fins a final de gener de 2017. Malgrat aquest primer retràs, al llarg de 2017 no es convocà cap comissió tècnica per iniciar la negociació i sols, a gener de 2018, se’ns va fer arribar un altre esborrany que, aquest sí, va donar peu a la primera convocatòria de la comissió tècnica al mes de març de 2018. Les reunions de la comissió tècnica per negociar el text es desenvoluparen fins a octubre de 2018, ratificant-se el text definitiu a la MGN de 28 de novembre del mateix any.

El per què han hagut de transcórrer quasi dos anys des de l’inici del procés, entra dintre de l’especulació, perquè, com ja hem dit, mai s’ha donat una explicació, convincent o no, de la Consellera de Justícia i Funció Pública, Gabriela Bravo, sobre els motius que ho puguen justificar. Una actitud que també ha anat acompanyada pels silencis de les organitzacions sindicals que, excepte en el cas d’Intersindical Valenciana, tampoc han estat excessivament interessades en accelerar el procés.

Per Intersindical Valenciana, posats a especular, les raons d’aquest despropòsit poden ser dues: la lluita soterrada entre els partits del Botànic pel control de l’Administració, directament vinculada al text de la llei o no, i, perquè no dir-ho, el pànic escènic o la incomoditat d’abordar el tema de la capacitació lingüística dels empleats i empleades públics de la Generalitat, fent palesa la contradicció entre el discurs polític, obertament favorable a la seua implantació, i la realitat dels fets, reflectits al text de la Llei, on queda com a paper mullat.
El resultat d’aquest cúmul de circumstàncies o actituds, ha estat que, acabada la legislatura, el projecte de Llei no iniciarà, ni tan sols, la tramitació parlamentària, incomplint els compromisos electorals i els assumits a l’Acord de Legislatura. Caldrà estar atents als nous programes electorals, amb la credibilitat que se’ls pot atorgar, per confirmar si a la propera legislatura, veurà la llum o romandrà oblidada a un calaix com a colofó d’una mort anunciada.

Des d’Intersindical considerem que la consellera Gabriela Bravo ha perdut una gran oportunitat per acabar amb un administració obsoleta i dissenyada per altres opcions polítiques, més proclius a minimitzar els serveis públics i transformar-la en una administració eficient, moderna i professionalitzada, capaç d’oferir el servei públic de qualitat que demanda la societat actual. Entenem que s’ha deixat passar la possibilitat d’oferir a les persones una administració àgil, amb criteris més tècnics que polítics; així com per resoldre la multitud de problemes que afecten, entre altres, a l’envelliment de les plantilles, la renovació d’aquest personal preservant el coneixement expert, la mobilitat entre administracions i fomentar una formació qualificada; no sols per garantir la màxima efeciència; sinó també per assolir una veritable igualtat lingüística pels usuaris i usuàries dels serveis públics.