Ciència

Dret a una Mort Digna (DMD)

Foto d'Ana Anaya
12 / 02 / 2018 | Dolors Jimeno

El passat dimarts dia sis de febrer, tingué lloc a la nostra seu un col·loqui sobre els drets al final de la vida amb Javier Velasco, president de l’associació Dret a Morir Dignament, àmbit Comunitat Valenciana, i Carmen Alberich, membre de la junta directiva i metgessa epidemióloga del centre de Salut Pública.

Javier Velasco, psicòleg i máster en Bioètica, ens parla de la història de DMD. Aquestes són les seues paraules:

A Espanya la història de DMD va començar al novembre de 1983; Miguel Ángel Lerma va publicar una carta en El País convidant a aquelles persones interessades a constituir una associació espanyola pro eutanàsia. L’assemblea fundacional de l’Associació Espanyola pel Dret a Morir Dignament va tenir lloc el maig de 1984, amb un total de 165 persones.
Després d’una primera denegació per part del Ministeri de l’Interior, el 13 de desembre de 1984 va tenir lloc la inscripció de DMD en el registre d’associacions.
Des de 1990 fins a 2009 va ser president de la AFDMD Salvador Pániker. Des de 2009 fins a l’actualitat el President és Luis Montes.
Objectius de l’Associació:
Defensar la despenalització de l’eutanàsia i el suïcidi assistit per a persones amb malaltia avançada o amb una situació irreversible que consideren intolerable.
Fomentar el coneixement i emplenament del document de Voluntats Anticipades o Testament Vital.
Afavorir el debat social sobre la mort.
Ajudar a les persones associades al final de la seua vida.
Defensar els drets ciutadans al final de la vida:
 A la informació clínica.
 A decidir lliurement entre les opcions clíniques disponibles (Consentiment Informat).
 A la intimitat.
 A negar-se al tractament i al fet que es respecten les seues decisions adoptades lliure i voluntàriament.
 A expressar anticipadament la seua voluntat en el Testament Vital, Document d’Instruccions Prèvies o Voluntats Anticipades.
 A l’alleujament del sofriment mitjançant unes cures pal·liatives de qualitat que siguen respectuoses amb els seus valors i les seues creences.
 A evitar tractes inhumans o degradants a través de la sedació pal·liativa si aqueixa és la seua voluntat.

A continuación prengué la paraua Carmen Alberich, que informà sobre el Document de Testament Vital o Voluntats Anticipades.

El Testament Vital és un document escrit en el qual fem constar la nostra voluntat sobre l’assistència sanitària que volem que se’ns preste en el moment en el qual no puguem expressar la nostra voluntat.
El seu emplenament és molt senzill, atès que hi ha formularis ja preparats (entre uns altres el de la Generalitat Valenciana i el propi de l’Associació Dret a Morir Dignament). Es requereixen 3 testimonis, dos dels quals no han de tenir relació de parentiu ni patrimonial amb el declarant. Així mateix, encara que en la nostra Comunitat no és imprescindible, es recomana nomenar un o una representant, que serà qui tindrà interlucució amb l’equip sanitari que ens atenga, vetlant sempre pels nostres valors i desitjos expressats en el document.
Una vegada emplenat el document ha de ser registrat en Sanitat; serà incorporat al registre tant comunitari com estatal.
Malgrat la senzillesa de l’emplenament administratiu, la redacció del propi document de Voluntats Anticipades requereix afrontar i reflexionar sobre la pròpia mort, la qual cosa no és fàcil encara que sí molt enriquidor.

Posteriorment tinguérem un col·loqui amb el públic força interessant. Pròximament la Intersindical convocarà un taller per a acompañar les persones que vulguen en la redacció del seu testimoni vital.