Declaració sindical de l’Havana

A l’Havana (Cuba), del 4 al 8 de febrer del 2019, en ocasió de Pedagogia 2019, ens vam reunir les organitzacions sindicals d’Iberoamèrica, en el marc de la segona trobada del Diàleg Continental desenvolupat entre la Confederació d’Educadors Americans (CEA) i el Parlament Llatinoamericà (PARLATINO), amb el ferm compromís comú, de seguir lluitant per un món, sustentable i sostenible; que prioritze la pau, la sobirania dels pobles i nacions, emmarcat en la justícia social, i per una educació pública de qualitat al llarg de tota la vida, en la recerca per aconseguir un desenvolupament humà integral i integrador.

06 / 03 / 2019 | Intersindical

Les organitzacions d’educadors participants: la Federació de Docents Universitaris d’Amèrica del Sud (FESIDUAS); la Confederació d’Educadors Americans (CEA), la Confederació de Treballadors i Treballadores de les Universitats de les Amèriques (CONTUA); la Federació de Sindicats de les Universitats de l’Amèrica Central, Mèxic i El Carib (FESITRAUCAMC), al costat del acompanyament d’organitzacions germanes, la FENPROF de Portugal, la Confederació d’STEs-Intersindical d’Espanya, STEPV - Intersindical Valenciana i STEI - Intersindical de les Illes Balears, reafirmem a l’educació com un dret social universal, que ha d’estar garantit per l’estat, prevenint les polítiques autoritàries i mercantils, promotores de la privatització.

Impulsem tots els esforços perquè les nostres regions puguen avançar com a zona de pau al costat de la democratització i la transformació social.-que estiga socialment referenciada-, que combata el racisme, la segregació i l’exclusió, sobretot de les comunitats negres, autòctones i minories ètniques.

Al mateix temps que creiem en una educació pública que respecte la lliure orientació sexual i els drets de gènere, juntament amb el respecte de l’ús de les llengües minoritàries i les seves cultures.

Respectant la realitat històrica de cada país i l’anàlisi de l’estat de situació de l’educació pública en cada un d’ells, demanem un increment clar i sostenible del PBI en la inversió educativa i que es protegesca a la mateixa de ser substituïda per les privatitzacions, que lluny de resultar una solució, afecta principalment els sectors més febles des del punt de vista social, econòmic i polític.

Les organitzacions sindicals present en aquest esdeveniment alcem la nostra veu forta i al una vegada més, fent una crida a la UNITAT en la DIVERSITAT, dels qui estan compromesos amb la millor destinació dels seus pobles, els nostres pobles!

L’Havana, Cuba, 6 de febrer de 2019.