Drets lingüístics

La FOLC es reuneix a València per debatre sobre la situació del català

La Federació d’Organitzacions per la Llengua Catalana (FOLC) ha mantingut la seua reunió anual a la ciutat de València. En aquesta s’ha fet un balanç de la seua activitat al llarg del darrer any, aprovat el seu pla comptable, analitzat la situació del català als diferents territoris del domini lingüístic i renovat el seu Secretariat Permanent.

Un moment de la reunió de la FOLC a la seu de STEPV
30 / 10 / 2023 | STEPV

El treball que s’ha fet, des de l’anterior assemblea, que s’ha valorat positivament, ha estat adreçat a aconseguir la reciprocitat plena i l’espai de comunicació en català; la necessitat d’una llei de l’audiovisual que respecte el català, l’inici de la campanya pel doblatge en la nostra llengua o la necessitat que aquesta esdevinga la llengua vehicular del sistema educatiu als territoris on és pròpia i l’exigència de l’oficialitat del català a les institucions estatals i europees.

la FOLC defensa polítiques lingüístiques proactives per frenar la involució de la llengua, així com els atacs permanents que rep la nostra llengua

A més, s’ha fet una valoració sobre la situació de l’idioma. En aquest sentit, s’ha evidenciat que els pactes entre el PP i VOX al País Valencià, les Illes Balears i l’Aragó han suposat una involució en el procés de normalització lingüística a tots els àmbits de la societat, incloent-hi el sistema educatiu. Uns pactes que tenen com a finalitat avançar en el procés d’assimilació cultural i lingüística que defensen aquests dos partits i les entitats afins. Un procés que també està essent una realitat a la resta dels territoris de parla catalana (estats espanyol, francès i italià). És per això que la FOLC defensa polítiques lingüístiques proactives per frenar aquesta involució, així com els atacs permanents que rep la nostra llengua al conjunt del domini lingüístic, i la necessitat de crear, coordinar i impulsar el treball unitari entre les diferents entitats i plataformes que defensen el català.

L’Assemblea de la FOLC ha renovat el seu Secretariat Permanent que estarà format per:

President: Carles Cabrera
Vicepresident: Josep Enric Escribano
Tresorera: Montserrat Higueras
Secretari:  Rosanna Martínez
Vocals: Marc Candela, Blanca Serra, Xesca Oliver, Gerard Furest, Mario Tejero i Elionor Ortolà.

Finalment, l’Assemblea Ordinària ha agraït la feina de l’anterior president Vicent Maurí i l’anterior secretari Montserrat Nadal que han deixat les seues responsabilitat en aquesta reunió.

La Federació Organitzacions per la Llengua Catalana està formada per les següents entitats: Escola Valenciana, El Tempir d’Elx, Maestrat Viu, STEPV – Intersindical Valenciana, USTEC-STES (IAC), STEI – Intersindical, La Intersindical – CSC, l’Associació Llengua Nacional, Amics de la Bressola, La Bressola, CIEMEN, Federació d’Entitats de Defensa de la Llengua a Catalunya Nord, Institut d’Estudis Eivissencs, Associació per la Llengua i la Cultura i Omnium Cultural del Baix Camp.