Drets lingüístics

Presentació de l’informe 2022 a la Conselleria d’Educació sobre vulneració dels drets lingüístics

Aquest divendres 2 de desembre, Intersindical Valenciana, Escola Valenciana i diferents entitats han commemorat el Dia dels Drets Lingüístics del País Valencià a les portes de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport.

Representants de les entititats, entre les quals STEPV-Intersindical Valenciana, aquest matí en la Conselleria
02 / 12 / 2022 | Intersindical

Durant l’acte s’ha presentat l’Informe de denúncies dels drets lingüístics al País Valencià 2022, que anualment es presenta en col·laboració amb les entitats Escola Valenciana, Plataforma per la Llengua,  Intersindical Valenciana, CCOO, BEA, SEPC, STEPV, FE CCOO PV, Associació Ciutadania i Comunicació (ACICOM), Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC), FAMPA–València, Plataforma pel Dret a Decidir, Societat Coral el Micalet i Unió de Cooperatives d’Ensenyament Valencianes (UCEV).

Les diferents entitats, associacions i sindicats en defensa de la nostra llengua han denunciat l’augment de les vulneracions aquest 2022, que s’han incrementat un 20% respecte a l’any anterior.
Per segon any consecutiu, 3 de 4 vulneracions les produeixen les administracions públiques, ja siga ajuntaments, universitats, diputacions, mancomunitats, empreses públiques, conselleries, ministeris o Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat.
A més a més, si el fet que el 75% de les vulneracions lingüístiques es produïsquen a l’administració ja és una dada rellevant, l’àmbit sanitari destaca com l’espai on més vulneracions es concentren. Concretament, a centres de salut o hospitals es produeixen una de cada dues vulneracions. Aquest fet reclama la necessitat que el personal sanitari ha de ser competent en valencià i s’hauria d’introduir en el decret que regularà el coneixement de valencià del conjunt del funcionariat.
Un altre punt important és que la desigualtat entre dones i homes igualment es trasllada a les vulneracions lingüístiques, sent les dones qui més vulneracions pateixen.
També geogràficament, es poden trobar vulneracions de nord a sud del País Valencià, des dels pobles menuts fins a les grans ciutats d’Alacant, Elx, Castelló i València. Les administracions amb més vulneracions són la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, seguides de la Diputació d’Alacant i l’Ajuntament d’Alacant.
Reunió amb el director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme de la Generalitat, Rubén Trenzano
Després de presentar l’informe de vulneracions lingüístiques 2022, membres de les diferents organitzacions representades s’han reunit amb el director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme de la Generalitat, Rubén Trenzano, a qui han lluitar el document i manifestat la preocupació davant el constant increment de vulneracions i queixes.
Consulta ací l’informe 2022

El comentari no està disponible a l'entrada d'aquest canal.