Alternatives

Confinem l’austeritat i els mercats!

Després del 7 d’abril, l’acció continua: propaguem la solidaritat, no el virus!

12 / 05 / 2020 | Intersindical

Intersindical Valenciana ha subscrit el manifest "propaguem la solidaritat, no el virus".

Confinem l’austeritat i els mercats!

La Xarxa Europea contra la Mercantilització i la Privatització de la Sanitat i de la Protecció Social i el Moviment per la Salut dels Pobles (People ‘s Health Movement) estan molt satisfetes de la mobilització conjunta de 163 organitzacions de tot Europa amb ocasió de la jornada de lluita contra la mercantilització de la sanitat del 7 d’abril, sota el lema “propaguem la solidaritat, no el virus”.

Per tot Europa, centenars de gestos individuals i col·lectius van posar en evidència, malgrat el confinament, que la població creu en un sistema sanitari públic no lucratiu al servei de les persones. Podeu consultar elmapa interactiu de l’acció de el 7 d’abril punxant aquí:  bit.ly/Agir4Health

A més, tant la població com el personal de la salut i els serveis socials han manifestat:

1. L’exigència immediata de mitjans humans i materials per lluitar contra la pandèmia i protegir en el futur la salut de la població: contractació i formació de personal sanitari, dotació urgent de mitjans i gestió d’estocs de materials necessaris per fer front a les situacions de crisi.

2. El rebuig a les polítiques d’austeritat i de la creixent mercantilització que han conduït a un desmantellament sistemàtic dels sistemes de salut pública a Europa, així com de la manca de personal qualificat en centres mèdics, residències de la tercera edat i serveis socials.

3. La necessitat de desenvolupar i produir tractaments i materials de protecció per contribuir a la salut pública, no als beneficis empresarials. S’han de posar a disposició de les persones, sense importar el lloc on residesquen, medicaments, material de protecció i vacunes eficaces i segures per a la prevenció i el tractament de l’COVID-19; tot això sense cost per a la persona, adquirit a un preu just pels sistemes nacionales de salut.

Quan acabe la pandèmia, la lluita per una sanitat universal per a totes i tots proseguirá. La idea de sanitat universal engloba no només una atenció mèdica integral accessible a totes i tots de manera igualitària, sinó també la idea d’un món basat en l’harmonia, la justícia i la solidaritat.

Per això rebutgem radicalment el model econòmic actual de la Unió Europea, basat en l’austeritat i no en la solidaritat. Exigim una reorientació dels fons públics per destinar-los a satisfer els drets fonamentals de la població: ocupació, salaris dignes, habitatge, educació, energia, alimentació i aigua.

Per aconseguir-ho, confinem als mercats. Hem de allunyar-nos de les brutals polítiques fiscals que vam conèixer a la crisi anterior. Els 750.000 milions d’euros del Banc Central Europeu no s’han d’usar per alimentar els mercats financers, sinó per finançar les necessitats socials i ecològiques de la població, d’acord amb la protecció i la millora de l’benestar físic, mental i social de totes i tots.

S’ha de combatre fèrriament l’evasió fiscal i imposar fortes sancions. En lloc de sistemes socials supeditats a la lògica de mercat i a una competència incontrolada, hem de fer una transició cap a un món socialment just i ecològicament responsable.

La determinació de les necessitats i l’organització dels sistemes de cures ha d’estar sota control democràtic directe de comitès ciutadans, coordinats en tots els nivells de la societat.

Per això reclamem als Estats europeus que adopten una estratègia més sòlida per negociar els preus dels medicaments, materials mèdics i vacunes. Si la indústria farmacèutica segueix fixant uns preus indegudament elevats, s’han de revocar els drets de les patents. Igualment, tant els estocs com la producció de medicaments i materials mèdics han d’estar controlats pels poders públics, i en cas de paralització de la fabricació o el subministrament, s’han de revocar les patents. A més, reclamem que es destinen els fons necessaris a la investigació farmacològica pública i independent. En el futur proper, és de summa importància establir una estratègia per tendir a un espai públic europeu coordinat i socialitzat d’investigació i producció de nous medicaments.

Finalment, hem de donar suport i assegurar l’èxit de la mobilització de les treballadores i treballadors de la sanitat i altres treballadors essencials que, al llarg d’aquests últims mesos, han treballat sense descans per protegir la nostra salut i la nostra vida, i això amb una protecció personal insuficient i sovint horaris inhumans.

És per això que la Xarxa Europea, People ‘s Health Movement i els altres signants, entre els quals es troba la Intersindical Valenciana, d’aquest comunicat fem una crida, des d’ara mateix, a convergir a nivell local, nacional i internacional per construir “el dia després” a través de plataformes el més unitàries possible, amb reivindicacions comunes que trenquen amb les receptes liberals de el passat.

Proposem al conjunt de el moviment social que fem front comú i fixem una data per al mes de setembre de 2020, com a primera iniciativa internacional reivindicativa.

LLUITEM JUNTS PER UNA SANITAT PÚBLICA UNIVERSAL FORT, CAPAÇ DE ENFRONTAR-SE A LES CRISIS SANITÀRIES D’AVUI I DE DEMÀ

Per iniciativa de Xarxa Europea contra la Privatització i Comercialització de la Salut i la Protecció Social