Alternatives

Intersindical participa al Fòrum Social Mundial 2021

20 / 01 / 2021 | Intersindical

Intersindical ha estat present en moltes de les edicions del FSM, tenint una especial presència en les activitats relacionades amb l’educació, els serveis públics, el món del treball, el feminisme, la solidaritat i l’internacionalisme. En l’edició del 2021 també estarà present en diversos panells de l’espai temàtic “comunicació, educació i cultura”.

El Fòrum Social Mundial va néixer el 2001 per organitzacions i moviments socials que, a partir d’una proposta inicial, es van autoconvocar i mobilitzar en una trobada a Porto Alegre, en contraposició al neoliberalisme representat pel Fòrum Econòmic Mundial, que es produeix cada any a Davos, Suïssa des de 1971.

En la primera edició del FSM, que va tenir lloc entre els dies 25 a el 29 de gener de 2001, 20.000 persones es van reunir a Porto Alegre (Rio Grande de Sud) per debatre sobre les alternatives al neoliberalisme i treballar i teixir aliances per demostrar que «un altre món era possible».

Després de les primeres edicions a Porto Alegre (2001, 2002, 2003 i 2005), el FSM va recórrer el món amb esdeveniments a Mumbai, Caracas, Karachi, Bamako, Nairobi, Belém, Dakar, Tunísia, Montréal, Salvador de Bahia, a més de edicions temàtiques, regionals, continentals. El procés de fòrum ha estat un espai d’expressió de moviments per una globalització diferent.

Ara en 2021, es compleixen 20 anys de procés FSM, amb una evolució del context internacional cartacteritzada: pel «consens de Washington», la «guerra contra el terrorisme», la crisi econòmica de 2008, el sorgiment, en molts països, d’expressions polítiques regressives de diversos tipus, l’agudització de l’emergència climàtica i la pandèmia motivada per la COVID-19.

Per a les activistes impulsores del FSM: “El repte segueix per trobar i implementar formes de complir amb la «promesa en el procés FSM»: el foment autoorganitzat d’una diversitat acumulativa de coalicions de col·lectius de societat civil, amb capacitat creixent d’incidència i impacte contra l’hegemonia neoliberal i les ideologies associades o compatibles amb ella, i a favor d’implementació d’alternatives per a un altre món possible.”