1r de maig

1 de Maig: ara treball, drets i igualtat

29 / 04 / 2019 | Intersindical

Un any més ens apleguem per commemorar el dia internacional de les treballadores i treballadors; una data que ens recorda els esdeveniments ocorreguts a Chicago, entre l’1 i el 4 de maig de 1886, on l’acció policial i més tard la justícia reprimiren violentament el moviment obrer de suport a una vaga convocada per reivindicar la jornada laboral de vuit hores.

Ara, passats 130 anys, continuem reivindicant, no les vuit hores de jornada laboral, o sí, però, en qualsevol cas, ho fem d’una forma més transversal quan exigim treball, treball digne, estable i saludable i ben retribuït. És clar que transcorregut tot aquest temps, ni el context econòmic, ni el social, ni el laboral és el mateix; però és ben cridaner que més de cent anys desprès, i salvant les diferències, la classe treballadora continua lluitant per guanyar un espai de dignitat, cada vegada més amenaçat, per un sistema econòmic i social dissenyat, com al segle XIX, per a les grans elits econòmiques i financeres, que aprofundeix en les desigualtats socials.

Hui, 1 de Maig de 2019, exigim dels poders públics polítiques que acaben amb la xacra de la desocupació, perquè el conjunt de la classe treballadora continua suportant a l’Estat i al País Valencià encara més, taxes de desocupació inadmissibles que hipotequen l’accés al dret al treball de milions de persones.

És més, ara, en 2019, seguim exigint als poders públics polítiques actives d’ocupació que fomenten un treball de qualitat i saludable, perquè si alguna cosa s’ha fet palesa als darrers anys és que hem retrocedit en drets laborals. La precarietat s’ha instaurat al nostre mercat laboral de la mà de les reformes laborals de 2010 i 2012, que han imposat modalitats de contractes precaris per definició, noves fórmules que amaguen falsos autònoms i contractes a temps parcial injustificats; quan no jornades laborals il·legals i salaris de misèria que, a males penes, donen per cobrir els mínims de subsistència.

En aquest 1 de Maig de 2019 reivindiquem una aposta decidida per recuperar i potenciar uns drets socials bàsics que garantisquen una qualitat de vida digna per a les persones, especialment, en el moment actual on es donen unes circumstàncies socials i econòmiques que aboquen a una part important de la població a l’exclusió social i a la pobresa. Exigim un sistema públic de pensions, protegit constitucionalment, que permeta una vida digna a les persones majors; uns sistemes de protecció social i serveis públics que contribuïsquen perquè totes les persones i col·lectius, amb independència de les circumstàncies personals, estiguen en una situació d’igualtat d’oportunitats per desenvolupar el seu projecte vital, i tot en una societat que ha d’estar caracteritzada per una inequívoca voluntat integradora, de solidaritat i de justícia social.

És per això que des d’Intersindical Valenciana considerem imprescindible l’exercici ple del dret a l’habitatge, la sanitat, els serveis socials, l’educació a tots els nivells i la prestació d’una renda bàsica universal, que possibilite a les persones superar qualsevol eventualitat; així com programes específics de protecció a les persones majors, migrants, desocupades, amb diversitat funcional, dones, joves i a les més menudes. Unes polítiques inclusives per la majoria de les valencianes i valencians.

Tot un seguit de drets que quedaria incomplet si no férem un referència concreta a la igualtat efectiva i al principi de no discriminació, extensiu a totes les persones sense exclusions per raó de procedència, orientació sexual o edat; molt especialment, val a dir, pel que fa a la igualtat entre dones i homes: una assignatura pendent que exigeix de la societat en el seu conjunt la condemna taxativa, sense eufemismes, de la discriminació i l’eradicació de l’imaginari col·lectiu de qualsevol conducta masclista i dels poders i administracions públiques la implementació dels fonaments legals i les garanties per a acabar amb la discriminació laboral i social de les dones, així com amb la violència de gènere; perquè per assolir realment una societat justa i igualitària, volem a les dones vives i lliures.

Hui, 1 de Maig de 2019, també reivindiquem el planeta, un planeta blau i verd; el dret a gaudir d’una terra lliure d’agressions i de la sobreexplotació dels recursos naturals. Per això apostem per un model productiu sostenible i respectuós amb el medi ambient i per la realització, sense demora, de la transició ecològica energètica, que evite el canvi climàtic. També, però, fem una reivindicació de proximitat en exigir protecció i promoció del nostre món rural, perquè hi arribe també l’estat de benestar i que no continuen sent ciutadans i ciutadanes de segona.

Per tot això, des d’Intersindical Valenciana pensem que procedeix, ara, apostar per unes polítiques públiques que permeten capgirar la situació i afavorir els interessos de les classes populars, siga quina siga la situació laboral, en actiu, amb desocupació o pensionistes. El Sindicat demana als nous governs que es constituiran després de la victòria de l’esquerra en les eleccions generals i valencianes unes polítiques que generen ocupació estable, saludable, ben retribuïda i de qualitat, polítiques de suport als serveis públics de qualitat –educació, sanitat, serveis socials, transport, cultura, habitatge, mitjans de comunicació–; a les pensions i les prestacions socials; polítiques per la supressió de la bretxa salarial i les desigualtats laborals i socials; polítiques que possibiliten el canvi del model productiu, evitar la destrucció del territori, combatre el canvi climàtic i el despoblament del món rural.

Totes són mesures que exigim per al conjunt de la classe treballadora, però, especialment, per la del País Valencià, on cal, si més no, reivindicar amb més força: treball, drets i igualtat. Malauradament, la taxa de desocupació, la renda per càpita i altres indicadors socials ens situen per sota de la mitjana de l’Estat i, per descomptat, de l’europea; raó per la qual també reivindiquem més autogovern, més finançament i més inversions per fer efectives aquestes polítiques al nostre territori i avançar, de veritat, en la construcció d’una societat valenciana més justa, democràtica, lliure, sostenible, inclusiva i igualitària.

Hui, 1 de Maig de 2019, celebrem i commemorem el dia internacional de les treballadores i treballadors amb un festiu de caire reivindicatiu i lúdic, però no podem obviar que quan parlem de treball, drets i igualtat, continuem reivindicant el mateix que fa 130 anys: justícia social i, a més, ho fem en un moment de veritable retrocés dels drets laborals, socials i polítics. Per tant, hem de ser conscients que la millor manera de celebrar l’1 de Maig i retre un homenatge a les víctimes de 1886 i a totes aquelles persones que han contribuït a la lluita de la classe treballadora és seguir amb una mobilització sostinguda en el temps que no pot acabar mai, perquè l’amenaça és permanent.

Visca el Primer de Maig
Visca la lluita de la classe obrera
Visca la Intersindical Valenciana

Manifestacions Primer de Maig 2019

Alacant. Escales IES Jorge Juan. 11:00 hores.
Alcoi. Passeig Cervantes. 9:30 hores.
La Vall d’Uixó. Pl. La Pau. 11:00 hores.
València. Pl. Sant Agustí. 11:00 hores.
Vinaròs. Pl. Ajuntament. 11:30 hores

Manifest_1_maig_2019_Intersindical_Valenciana.pdf