Moviments socials

Intersindical Valenciana a la cimera europea alternativa Alter Summit

L’assemblea de febrer ha tractat temes com ara la vaga internacional feminista, la problemàtica global dels Riders i les mobilitzacions de les armilles grogues a França i Bèlgica

13 / 02 / 2019 | Intersindical

Durant els dies 8 i 9 de febrer, ha tingut lloc a Brussel·les l’assemblea general d’Alter Summit, fòrum alternatiu de coordinació europea d’organitzacions que replega sindicats, plataformes ciutadanes i moviments socials provinents, entre d’altres, de Grècia, França, Alemanya, Itàlia, Bèlgica, Romania, Noruega, la República Txeca, Polònia i l’estat espanyol. En les quatre intenses sessions de treball de l’assemblea, s’han abordat tres temes globals de manera ampla (la uberització dels llocs de treball, les properes eleccions al parlament europeu i la vaga feminista), així com un fenomen que s’inicià a França, però que comença a tindre reflexos en altres països d’Europa: les armilles grogues.

La qüestió dels anomenats “riders” (perquè van en bicicleta) va iniciar el treball, amb la recapitulació de les conclusions de la conferència específica realitzada al mes d’octubre, que ha estat pionera en la visualització dels problemes comuns que pateixen les persones que treballen a empreses com ara Deliveroo i Glovo. En aquesta conferència es va evidenciar la necessitat d’una coordinació a nivell europeu que servisca per enfortir les lluites concretes de la classe treballadora contra les grans multinacionals, que fan servir la figura de “falsos autònoms” per estalviar-se les cotitzacions a la seguretat social de les persones que fan de repartidores.

La vaga feminista va ocupar el dissabte de matí, amb un taller específic on persones de diversos sindicats i organitzacions feministes vam poder compartir informació sobre la situació concreta als diferents països. Pel que es va visualitzar, la vaga feminista de l’estat espanyol és la que més inspiració està provocant a Europa i són molts els territoris que estan adoptant tant el format de la vaga (indiscutiblement 24 hores), com els 4 eixos en els que s’articula per tal de visualitzar quin és el paper de les dones al món i quines són les nostres reivindicacions concretes: laboral, de cures, de consum i estudiantil. A banda d’açò, les organitzacions feministes presents es van mostrar interessades en com s’ha gestat, decidit i organitzat la vaga feminista: una mobilització des de la base, amb assemblees massives i continues des de fa dos anys.

Per altra part, Alter Summit va analitzar amb detall el moviment de les armilles grogues, que va nàixer a França i que ara s’està extenent amb força a Bèlgica. És un moviment molt divers i complexe, amb ombres i llums, però el que resulta incontestable és que està aconseguint aglutinar el descontent d’una gran part de la societat i, el que és més important, està aconseguint canvis en la política del govern francès. Un fenòmen que amb molta probabilitat, s’exportarà a molts més països.

Per concloure, es va tractar l’especificitat de la conjuntura actual, a quatre mesos vista de les eleccions al parlament europeu. Com en totes les comtesses electorals, Alter Summit centrarà la seua tasca en conscienciar a la ciutadania de la importància de deixar enrere les polítiques austericides, de posar el focus en les persones i el medi ambient, i de teixir aliances socials fermes que puguen fer front a l’alarmant auge de l’extrema dreta. Entre totes, ho aconseguirem.