A casa nostra

Intersindical Valenciana farà el seu VI Congrés els dies 19, 20 i 21 de novembre a Alboraia

28 / 07 / 2021 | Intersindical

La confederació Intersindical Valenciana celebrarà del 19 al 21 de novembre a Alboraia (l’Horta) el seu sisè Congrés en el qual, sota el lema “Intersindical. La nostra veu. La nostra força”, es debatran ponències sobre política sindical, organització i estatuts, dones, salut laboral i medi ambient i internacional. El congrés s’hauria d’haver fet al febrer de 2021 però la situació de la pandèmia va aconsellar ajornar-lo fins la tardor de 2021. En el VI Congrés participaran al voltant de 140 delegades i delegats que representaran els 21.913 afiliats i afiliades dels 11 sindicats que la composen, així com les persones que representen a sindicats, moviments socials i partits polítics convidats que tindran una destacada presència.

La confederació Intersindical Valenciana, que es va constituir el maig de 2002, està formada pel Sindicat de Treballadors i Treballadores de les Administracions i Serveis Públics (STAS); Intersindical Salut; Sindicat de Treballadores i Treballadors de l’Ensenyament (STEPV); Sindicat de Treballadores i Treballadors del Metall (STM); Sindicat de Treballadores i Treballadors de la Indústria, Comerç i Serveis (STICS); Sindicat Ferroviari; Col·lectiu Autònom de Treballadors i Treballadores (CAT-PV); Sindicat de Treballadors per la Unitat de Classe (TUC); Organització Sindical Unitària de Treballadors (OSUT); Sindicat de Persones Pensionistes i Jubilades i Intersindical Jove.

La seva implantació al món laboral és de 659 delegades i delegats i, per sectors, té una presència important en les administracions i empreses públiques i en empreses privades, com Ford de Alumussafes, el diari Levante- EMV, el Corte Inglés de València, Cárnicas Medina o centres de treball de l’àmbit privat de comarques, com ara, la Foia de Bunyol, la Plana de Requena - Utiel, la Vall d’Aiora, l’Horta o la Plana.

En la ponència d’Organització es destaca la necessitat de treballar per avançar en la cohesió, extensió i implantació de la Intersindical Valenciana. Per fer-ho, es proposa enfortir i dinamitzar l’organització, els diferents òrgans i estructures sindicals i posar en marxa plans de formació per a les delegades i delegats i les persones afiliades que serviran per avançar en el procés d’emancipació de les treballadores i treballadors i del nostre país.
A més s’aposta per adequar les estructures sindicals a les necessitats de les treballadores i treballadors i aprofundir l’impuls de la territorialitat, la democràcia, la participació i la sobirania de les seccions sindicals, sindicats confederats, afiliació i treballadores i treballadors en el marc de la confederació, alhora que s’avance en construir, ara i en el futur, més Intersindical Valenciana.

Complementàriament, en la Ponència de Política Sindical que porta com a titol “Ara més Intersindical” es planteja la necessitat de treballar per la cohesió i vertebració de la societat civil organitzada, envers la consecució d’una veritable transformació social cap a un model de relacions socials i laborals fonamentats en els principis d’igualtat, no-discriminació, solidaritat i justícia social i per aportar una major capacitat de mobilització i confrontació davant del pacte social que ha suposat una retrocés en els drets laborals. Per aconseguir-ho, es considera necessari dimensionar el Sindicat, créixer en tots els àmbits laborals, cohesionar, diversificar i guanyar pes en el món laboral i en el conjunt de la societat valenciana. En conseqüència s’aposta per seguir treballant als espais unitaris per construir un moviment social i popular que siga el motor de la millora de vida de les valencianes i valencians, la transformació social i l’avanç en l’autogovern de país.

En la situació actual, generada per les seqüeles de la crisi de 2008 i la sindèmia que patim, la ponència aposta per huit eixos bàsics de transformació que abasten una gran part dels àmbits de reivindicació de la classe treballadora i de la societat del segle XXI que han de ser la base de la política sindical per als propers anys. Aquests són: configurar un nou model de relacions laborals; assumir la perspectiva de gènere de manera sistèmica i transversal; dissenyar un nou sistema de protecció i apoderament social; potenciar els serveis públics; construir un nou model productiu; reformar el sistema fiscal i financer i acabar amb l’espoli fiscal; avançar cap a la sostenibilitat i la defensa del medi ambient i redefinir el concepte d’Estat. A més, aquests eixos es concreten en tot un paquet de reivindicacions i propostes per millorar les condicions laborals i econòmiques de les treballadores i treballadors siga quina siga la seua situació administrativa.

En la ponència de Salut Laboral i Medi Ambient es considera que són objectius irrenunciables: millorar les condicions de treball, eliminar els riscos, acabar amb la sinistralitat laboral i les malalties professionals. La salut és un dret fonamental, per la qual cosa es proposa continuar treballant per garantir-la als centres de treball. És per això que cal que siga transversal i una prioritat per a l’acció sindical i al treball de les delegades i delegats sindicals en les empreses i administracions.

Pel que fa al Medi Ambient, es considera imprescindible per a la classe treballadora, tant per la influència que aquest té en el desenvolupament i comportament de les persones –en tots els éssers vius– com perquè d’ell obtenim la matèria primera que necessitem i utilitzem per a viure. La defensa del medi ambient i l’adopció de mesures que impedisquen la seua degradació, contaminació i col·lapse, són objectius del conjunt del sindicat. Per a aconseguir-los treballem al costat de grups socials medi ambientalistes, ecologistes, fomentant la cooperació, perquè units som més forts, per a garantir un futur saludable i sostenible.

La crisi ambiental en la que ens trobem, fruit d’un sistema capitalista i de polítiques neoliberals depredadores en un món globalitzat, posa en perill la nostra societat i la nostra supervivència. Per això, en la ponència s’aposta per assumir compromisos i responsabilitats i reclamar polítiques i actuacions reals davant la declarada situació d’emergència climàtica al País Valencià.

Intersindical Valenciana es declara sindicat feminista. En eixe sentit, en la ponència d’Intersindical Dones, a més d’analitzar la situació de les dones al món laboral valencià, es proposen els objectius per al futur que es concreten en: lluitar contra la bretxa salarial; trencar el sostre de vidre; eliminar el sòl enganxós; fomentar la corresponsabilitat, que va més enllà de la mera conciliació; donar suport als col·lectius de dones precàries; intensificar el treball de l’Àrea de Dones i apostar pel feminisme com a pilar fonamental de l’organització i de l’alliberament de la classe treballadora.

En la ponència de Política Internacional es planteja continuar i impulsar el treball internacionalista, als àmbits sindicals i socials, que serveix per coordinar les respostes a les polítiques neoliberals, establir una xarxa de suport mutu i generar alternatives per avançar en el procés d’alliberament social dels pobles del món. En conseqüència s’aposta per continuar treballant per estretir les nostres relacions internacionals amb els sindicats i organitzacions dels diferents estats, amb especial atenció als països d’Europa, la Mediterrània i Amèrica Llatina i el Càrib i amb aquells que pertanyen a nacions sense estat o pateixen processos de colonització o d’agressió imperialista com són: Sàhara, Palestina, Kusdistan, Cuba, Colòmbia…

Finalment, prèviament a les sessions del VI Congrés tindrà lloc una conferència sindical en la que participaran els representants dels sindicats i de les organitzacions socials convidades per debatre sobre els reptes del sindicalisme del segle XXI i de les lluites per aconseguir un món més just, més lliure i més igualitari.