Sindicalisme

La Llei de Participació Institucional acaba amb la Llibertat Sindical al País Valencià

Intersindical ha recorregut el Decret i el Reglament

22 / 03 / 2016 | Intersindical

La Generalitat Valenciana va publicar el passat 28 d’octubre el DECRET 193/2015, de 23 d’octubre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 7/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana.

Per Intersindical Valenciana, aquest Decret que desplega la Llei de Participació, que va ser la darrera llei aprovada pel govern del Partit Popular en la darrera sessió de les Corts Valencianes de l’anterior legislatura, consagra el bisindicalisme i acaba amb la llibertat sindical al País Valencià.

La Llei de Participació està aprovada amb la finalitat de finançar a CIERVAL,CCOO i UGT per traure’ls de la penosa situació econòmica que travessen. No estem parlant d’una participació real dels anomenats “agents socials” ni del conjunt de la societat. La Llei té com un objectiu clar: finançar a tres organitzacions, una patronal i dos sindicals. A aquestes organitzacions se’ls donaran 5,2 milions d’euros. Només a aquestes organitzacions sense tindre en compte la resta dels sindicats ni els criteris objectius com són les delegades i delegats de cada organització. UGT i CCOO es reparteixen al 50% la partida destinada a la participació quan no representen al 100% del moviment sindical.

Per a Intersindical Valenciana és penós que la darrera llei d’una legislatura en un context d’emergència social siga per finançar als “agents socials” i no per posar en marxa mesures per atendre les necessitats bàsiques de la població. Més penós és que açò es faça amb el suport de PP, PSOE i EUPV.
Ara, mesos després, és un govern progressista conformat per Compromís i PSPV el que aprova el Decret i el Reglament que desenvolupen la Llei. També és una de les primeres mesures del govern valencià mentre algunes organitzacions com la Intersindical Valenciana trobem a faltar un Pla de Xoc per atendre les necessitats de les persones més desfavorides.

La contrapartida és la creació de la Mesa de Diàleg Social. Una mesa i un diàleg social que han fracassat en el passat ja que durant vint anys no ha servit per a més que finançar la patronal i els “agents socials” UGT i CCOO però no per millorar la vida de les valencianes i valencians o per generar ocupació. El govern de la Generalitat Valenciana, composat per Compromís i PSPV, torna a les velles fórmules del diàleg social que no han servit ni serviran per crear ocupació o recuperar social i econòmicament el país. Les proves són evidents, durant més de vint anys, no han aportat res. Estem davant de la “vella política” i del “vell sindicalisme” sense que el govern actual entenga els canvis reals que la societat demana. Nosaltres apostem per altres fórmules d’establir el diàleg entre govern, sindicats, món empresarial, administracions locals… des del territori, des de la base, de manera cooperativa que supose una nova forma de treballar per canviar el model productiu, les relacions laborals i millorar la vida de les valencianes i valencians.

Per altra part, el reglament aprovat és molt clar sobre quines són les veritables finalitats de totes aquestes normes. Alguns dels apartats de l’article 12 no tenen res a veure amb la participació i col·laboració institucional sinó amb la finançament. Per exemple els apartats c) o d).  És estrany que el Ple de Consell haja aprovat aquest reglament que en la redacció aprovada empitjora el que va presentar l’anterior govern del PP.

Article 12. Costos associats a la participació institucional
1. Sense perjuí del que disposa l’article 31 de la LGS, es consideraran costos derivats de les activitats de participació institucional els que assumisquen les organitzacions empresarials i sindicals més representatives amb els seus mitjans, o bé acudint a la subcontractació amb entitats externes per a la realització de les activitats que en necessiten, amb els límits establits en la legislació de subvencions general i autonòmica i amb les que s’estableixen en els apartats següents:
a) Els costos salarials i de Seguretat Social del personal propi de les organitzacions, que s’expressarà en hores de treball dedicat a les diverses funcions de participació, consignades en informes de treball identificatius de l’actuació, firmats pel responsable de personal corresponent, havent deixat constància amb anterioritat del mètode seguit per a establir aquestos costos.
b) Honoraris, costos de les auditories dels comptes auditats, despeses de manutenció i desplaçament, d’experts, ponents i en general professionals que intervenen en les diverses activitats de participació en conceptes d’assessorament professional o assistència tècnica; amb els límits que s’establisquen en les resolucions o acords de concessió de les compensacions anuals de l’exercici de què es tracte.
c) Indemnitzacions a què tinga dret segons els convenis o acords col·lectius vigents del personal propi que tinguen relació amb l’exercici de les actuacions de participació institucional, amb els límits que establisca en cada moment la normativa de la Generalitat en matèria d’indemnitzacions per raó de servici del personal al seu servici.
Així mateix, i amb els límits establits en el paràgraf anterior, seran ateses les indemnitzacions de les persones electes pertanyents als òrgans de direcció de les organitzacions empresarials i sindicals, quan hagen de participar en activitats internes de coordinació per a la coherència efectiva de les accions de les organitzacions davant dels òrgans de participació institucional.
d) Despeses generals com ara subministraments d’energia i aigua, material d’oficina i papereria, assegurances, arrendaments, amortitzacions de locals i equips, servicis externs, etc., expressats en un percentatge sobre el conjunt del dit tipus de despeses de les organitzacions, que s’establirà en els acords i resolucions de concessió i que no podrà superar el 8% de la compensació econòmica de l’exercici.
e) Altres despeses que s’especifiquen en els acords i resolucions de concessió atenent la realitat socioeconòmica del moment i la planificació de les activitats que es realitzen de caràcter singular que requerisquen mitjans de què no disposen estructuralment les organitzacions titulars de compensació per la participació institucional.
La subcontractació d’activitats es farà en condicions de lliure competència, de conformitat amb el que estableix la LGS, i sense que en cap cas això supose més del 20% de la subvenció que es concedisca.

2. L’assistència de les persones representants de les organitzacions sindicals i empresarials amb participació institucional a les reunions derivades de l’exercici serà a títol gratuït, sense cap dret a retribucions o indemnitzacions per raó de l’activitat

Des de la Intersindical Valenciana es continua demanant la derogació de totes aquestes normes i el pagament de subvencions als sindicats en base a les delegades i delegats. Així mateix, junt a altres sindicats, ha recorregut el Decret i el Reglament en considerar que vulnera la Llibertat Sindical.

Intersindical Valenciana qualifica els arguments que estan utilitzant els “agents socials” de falsos i demagògics. Per nosaltres, les organitzacions sindicals poden rebre subvencions públiques però tenint en compte criteris objectius com són els resultats electorals. El que no és de rebut que a més de rebre diners pels delegats i delegades, dos sindicats s’atorguen la representació de la totalitat del moviment sindical i es repartesquen el 50% de la partida destinada a la participació institucional. Des del nostre punt de vista eixos 5,2 milions d’euros estarien millor emprats si es destinaren a polítiques socials.

Per altra part, també cal modificar l’actual sistema de representació sindical que prima el bisindicalisme des dels pactes de la transició. Uns pactes que apostaren per potenciar a dos sindicats, CCOO i UGT, ja que estaven a favor de la reforma política i del pacte constitucional, és a dir del “vell règim del 78”.

Aquell vell sistema continua vigent establint un mecanisme electoral i unes subvencions que apuntalen als autoanomenats “agents socials”. En eixe sentit, es donen paradoxes com que Intersindical Valenciana siga el sindicat més votat en la Generalitat Valenciana però no el que més delegades i delegats obté en el procés electoral. Per això, a més de recòrrer la Llei de Participació també considerem que cal canviar l’actual sistema de representació sindical per un més democràtic i més apropat als interessos de els treballadores i treballadors.