Sindicalisme

STM-Intersindical Valenciana i 4 sindicats més creen una coordinadora estatal per aglutinar les reivindicacions del sector de l’automoció

Ha sigut la principal conclusió de les terceres jornades de sindicats combatius de l’automòbil que s’han celebrat a aquesta setmana a Vigo.

20 / 10 / 2023 | Intersindical

Els sindicats participants en les terceres jornades del sindicalisme combatiu del sector de l’automoció -CUT, LAB, ESK, STOPEL-ISTA i STM-IV, presents en les factories de Stellantis Vigo,Volkswagen, Ford, Mercedes i Stellantis Saragossa- han acordat la creació d’una coordinadora amb l’objectiu d’aglutinar i fer créixer la força sindical en este sector de l’automoció.

El sector representa el 10% del PIB de l’estat i el 18% de les exportacions de l’Estat espanyol, amb 17 plantes en les quals es fabriquen 44 models de vehicles i amb una facturació de 70.392 milions d’euros. Els fabricants estan en creixement constant, amb un important augment en el marge de beneficis, que en molts casos supera el 40% previ a l’era covid.

Malgrat això continuen sol·licitant més flexibilitat i ajustos socials i econòmics al personal. En aquest context sorgeix la necessitat d’establir llaços del sindicalisme alternatiu per a fer un front comú als atacs del capitalisme i de les multinacionals que només busquen el rendiment per a accionistes i equips directius.

L’eix principal d’estes jornades organitzades per la CUT a Vigo ha sigut la salut laboral. Es dona la circumstància que cada vegada s’inverteix menys, però es produeixen més accidents de treball. Les malalties laborals en l’automoció són constants, a causa de les càrregues de treball i ritmes amb
moviments repetitius constants. Tot i això, no són reconegudes per les empreses ni per les mútues
com a tal.

Els participants en les jornades han acordat iniciar tràmits amb les Administracions Públiques perquè es regulen els ritmes i les càrregues de treball. A més, sol·licitaran que s’elabore un llistat de malalties professionals.També estudiaran la viabilitat de sol·licitar a la Seguretat Social coeficients reductors per a les persones treballadores del sector, amb la finalitat d’avançar l’edat de jubilació, donada la penúria dels treballs que realitzem.

La trobada finalitza amb el suport de la coordinadora a la mobilització convocada per COESPE el dia 28 d’octubre a Madrid, en defensa de les pensions públiques. També s’ha mostrat la solidaritat amb les treballadores de Mecaner en Urduliz, així com amb la resta de plantilles que
estan en lluita.