Manifest 5 de juliol: “Sense Cultura no hi ha democràcia”

Intersindical Valenciana a travès d’Intersindical Cultura se suma a la denúncia que estan realitzant col·lectius culturals de tot l’Estat sobre la censura que les noves polítiques públiques reaccionàries estan imposant en espectacles culturals d’Arts Escèniques, Música i altres arts.

05 / 07 / 2023 | Intersindical

No han passat ni dues setmanes de la presa del poder autonòmic i municipal per part dels nous equips d’extrema dreta i comencen a notar-se els seus efectes.

Per exemple, La companyia Teatre Defondo ha emès un comunicat en el qual denuncia que després de l’arribada del partit d’ultradreta, VOX, a la Regidoria de Cultura i Turisme de l’Ajuntament de Valdemorillo (Madrid), ha suspès la funció “Orlando” de Virginia Woolf prevista per al 25 de novembre dins del Festival  7 Viles de la Comunitat al·legant que es tracta d’una “decisió de l’equip de Govern”.
La Companyia Teatre Defondo denúncia que “s’ha vetat una obra de la literatura universal i a una autora reconeguda mundialment. Ni aquesta ni cap peça artística ha de ser objecte de censura política en un Estat de Dret”.

En el municipi madrileny de Getafe, un dels regidors de Vox, que està en l’oposició, ha demanat a l’Ajuntament que retire “les insinuacions sexuals” de “La vilana de Getafe”, una obra de teatre de Lope de Vega que es va representar a la ciutat.
L’Ajuntament de Palma (Mallorca) ha censurat a l’actriu Ann Perelló. L’artista ha assegurat que el Consistori ha cancel·lat l’obra NUA, radiografia d’un trastorn, perquè el seu contingut no quadra amb “la línia d’espectacles que es programaran amb els nous canvis de govern”.

En Santa Cruz de Bezana (Cantàbria), l’Ajuntament governat per PP i Vox ha censurat la pel·lícula Lightyear de la seua programació del cinema d’estiu per incloure un petó entre dos personatges femenins. Aquí no es va tractar d’una qüestió pressupostària, simplement es va substituir per una altra cinta.

Intersindical Valenciana defensa la necessitat de reaccionar contra aquestes pràctiques pròpies d’altres èpoques donant suport a iniciatives comunitàries que defensen una idea progressista de la cultura entesa com a “democràcia cultural” i com a lliure expressió dels valors universals com ara la llibertat, la igualtat o la diversitat.

En aquest sentit ens sumem a aquest MANIFEST que hui 5 de juliol es publica en totes les llengües de l’Estat.

MANIFEST “SENSE CULTURA NO HI HA DEMOCRÀCIA”

“Les i els professionals del món de la cultura volem denunciar el retorn de la censura que està atemptant contra la llibertat d’expressió, un dret consolidat socialment i democràticament en la nostra Constitució.
Exigim la protecció dels nostres drets fonamentals perquè sense CULTURA no hi ha democràcia.
Las y los profesionales del mundo de la cultura queremos denunciar el retorno de la censura que está atentando contra la libertad de expresión, un derecho consolidado social y democráticamente en nuestra Constitución.
Exigimos la protección de nuestros derechos fundamentales porque sin CULTURA no hay democracia.
Kulturaren munduko profesionalok salatu nahi dugu adierazpen askatasunaren aurkako zentsuraren itzulera, gure Konstituzioan finkaturik dauden eskubide sozial eta demokratikoen aurkakoa, hain zuzen.
Gure oinarrizko eskubideen babesa eskatzen dugu, KULTURARIK gabe ez dago demokraziarik eta.
As e os profesionais do mundo da cultura queremos denunciar a volta da censura, que está a atentar contra a liberdade de expresión, un dereito consolidado social e democráticamente na nosa Constitución.
Exiximos a protección dos nosos dereitos fundamentais, porque sen CULTURA non hai democracia.”