Discriminació laboral de gènere en la Generalitat

17 / 11 / 2016 | Intersindical

Recentment s´ha fet públic l´informe de la Comissió per a la reforma de la Llei valenciana de la funció pública amb perspectiva de gènere. Algunes dades que s´han donat les coneixíem. Altres dades les sospitàvem, però la majoria han agafat per sopresa a més d´una persona que es preguntava com és possible que les dones cobren menys que els homes en l´Administració

Els homes guanyen, per terme mitjà, 308,92€ més que les dones

Els homes guanyen, per terme mitjà, 308,92 euros més que les dones per grup de titulació.
Encara que sovint depén de com de prop visquem una situació de discriminació, som més o menys conscients de les desigualtats laborals en l´empresa privada. Però quan parlem de l´Administració, poques persones són conscients d´aquestes desigualtats, fins i tot quan som empleades públiques i les estiguem patint. I pot ser que no siguen iguals les condicions en tots dos àmbits, però existir discriminacions, existeixen. Més subtils, però igual d´oneroses per a les dones.
Seria complicat en poques línies fer un resum de totes les dades. Aquesta anàlisi ja li l´hem lliurada a l´Administració junt a les nostres propostes. Però sí m´agradaria detenir-me en les retribucions. La discriminació salarial en la Generalitat l´hem denunciada ja en Intersindical, explicant on es troba gran part d´ella i exigint es revisen les classificacions de llocs que castiguen a aquells col·lectius especialment feminitzats.
Si bé existeixen molts factors que incideixen en aquestes diferències salarials, com poden ser les reduccions de jornada per cura de menors o persones amb dependències, majoritàriament sol·licitades per dones, la feminització de determinats col·lectius és el principal factor que incideix en aquesta bretxa salarial. Els sectors laborals ocupats majoritàriament per homes gaudeixen d´un prestigi que es plasma directament en les seues retribucions. Si a aquests sectors ingressen dones, aquest reconeixement es va devaluant com més dones ingressen, arribant al desprestigi si finalment es feminitza.
En l´Administració, la diferència de classificació „i amb ella la de retribució„ d´uns i uns altres llocs del mateix grup de titulació és la principal causa d´aquesta diferència salarial. Si l´educació, la cultura i la socialització en general fan que s´arrosseguen els estereotips sexistes i que les dones continuen decantant-se per llocs de treball en sectors d´educació o assistència social i renunciant a aquells que requereixen major mobilitat o disponibilitat, la mateixa societat patriarcal continua premiant aquells col·lectius on les dones són minoria.
En la Generalitat, la plantilla d´auxiliar d´Infermeria la componen 330 dones i 32 homes; en educació social treballen 202 dones i 102 homes; hi ha 247 dones ajudants de neteja enfront de 12 homes o 356 ajudants de residència enfront de 44 homes. En tots els casos, les diferències de complements específics dels diferents llocs són inferiors a altres llocs del mateix grup i categoria, açò sí, ocupats per homes. En el cas contrari, 213 homes són agents mediambiental enfront de 73 dones. En el cas de conductor o conductora, la plantilla es compon de 84 homes i 4 dones. Les retribucions corresponents a tècnic o tècnica de l´Administració són superiors en 300 euros a les de psicòleg o psicòloga, casualment un col·lectiu format en un 82,9 % per dones. I 702 euros és la diferència entre el que percep el personal tècnic mitjà d´obres públiques i el personal d´Infermeria, un col·lectiu format en un 81,8 % per dones.
No hi ha cap explicació per a aquestes diferències si no és la desídia per arreglar situacions de discriminació de gènere. Tampoc es tractaria d´igualar a la baixa les retribucions d´aquells que cobren més que nosaltres, sinó d´equiparar a l´alta les retribucions de tot el personal d´igual categoria. Perquè és de justícia. Perquè un govern que aposta per les persones hauria de revisar les retribucions del seu personal, especialment d´aquells llocs de categories inferiors, que a més tenen majoritàriament nom de dona. I si el Govern del Botànic ha manifestat la seua aposta per millorar els serveis públics, al servei de la ciutadania, dignificant aquests i al seu personal, el primer que hauria de fer és comprometre´s a revisar i esmenar aquests desequilibris. La resta no servirà de molt mentre perpetuem aquesta greu discriminació salarial per raó de gènere en l´Administració.

publicat a Levante: