{/exp:channel:entries}
Drets

Alter Summit estableix un full de ruta pels drets de la classe treballadora

25 organitzacions d’arreu d’Europa s’han reunit a Brussel·les els dies 2 i 3 de febrer

03 / 02 / 2023 | Intersindical

La xarxa Alter Summit, que replega organitzacions socials i sindicals de tota Europa, s’ha reunit durant els dies 2 i 3 de febrer a la ciutat de Brussel·les. Enguany, es compleixen 10 anys de la creació d’aquesta plataforma unitària, plural i alternativa, que va nàixer en el context de la greu crisi provocada per l’estafa financera del 2008 i les polítiques austericides de la Unió Euopea. En aquell moment, Alter Summit ja va establir les principals amenaces dels drets laborals i socials de la classe treballadora, com ara la precarietat, la privatització dels serveis públics i el deteriorament del medi ambient, així com el perill de l’auge del feixisme.
En les sessions, s’han analitzat amb detall aspectes rellevants i comuns pel dia a dia de la ciutadania europea, com ara:

-la creixent militarització de la UE i dels estats membres, cosa que es veu clarament als pressupostos: s’augmenta la despesa en armament, en detriment d’altres partides socials. Aquesta escalada armamentística posa en risc l’estabilitat geopolítica (ja molt malmesa per la invasió d’Ucraïna i el paper de seguidisme a l’OTAN de la UE), i beneficia la gran indústria de la guerra
-la gestió dels fons europeus, que lluny de representar una millora tangible en l’economia de les persones i xicotetes i mitjanes empreses, són un embolic burocràtic fet a la mida de les grans empreses. A més, es dona la circumstància que molts d’aquests fons estan vinculats a “inversions verdes”: és a dir, que haurien de tindre com a finalitat la transició ecològica. Però la realitat és ben diferent i sovint són utilitzat per posar en marxa projectes que tenen com a pretext l’ecologia, però que destrueixen el territori (les plantes fotovoltaiques en entorns rurals, o el retorn a la mineria oberta són alguns exemples)
-l’augment del cost de la vida (sobre tot pel que fa als preus de l’energia, l’alimentació, els combustibles i l’habitatge), mentre que els salaris i pensions no pugen de la mateixa manera, cosa que retalla el poder adquisitiu de la classe treballadora. L’altra cara de la moneda la representen els bancs i les grans corporacions, que han obtingut beneficis espectaculars en els darrers dos anys, beneficis que són la principal causa per l’augment de la inflació.

En aquesta conjuntura tan adversa pels interessos de la classe treballadora, Alter Summit s’ha refermat en el seu paper de coordinació de diferents moviments i mobilitzacions. La meta és clara: que la classe treballadora europea puga bastir una resposta conjunta a problemes que són globals. Però, per fer açò, cal una mobilització des de la base i des dels territoris en la defensa dels drets ecosocials de la classe treballadora. Per sort, són moltes les iniciatives que s’estan duent a terme en tota Europa, però són pràcticament desconegudes per la majoria de l’opinió pública. Així, un dels compromisos d’Alter Summit és continuar difonent i contribuir a amplificar totes les lluites en marxa.
A més a més, pel que fa a l’organització, es van a reforçar grups sectorials per actuar de manera coordinada i respondre conjuntament als reptes actuals, amb la finalitat d’impulsar mobilitzacions conjuntes i d’analitzar de manera profunda i compartida tot allò que ens afecta. Així, i amb la mirada posada en les eleccions europees de l’any que ve, Alter Summit organitzarà una conferència oberta perquè els moviments socials i sindicals alternatius puguen compartir un espai per reforçar-nos mútuament i empoderar la classe treballadora europea.

El comentari no està disponible a l'entrada d'aquest canal.