Drets lingüístics

#4D, dia dels drets lingüístics al País Valencià

Intersindical Valenciana, amb el valencià

03 / 12 / 2020 | Intersindical

Un dels nostres objectius ha estat, també ho és actualment, aconseguir una legislació que reconega plenament i eficaçment l’autogovern de les valencianes i valencians, així com el reconeixement de la llengua i cultura valencianes. És per això que Intersindical Valenciana ha decidit impulsar la defensa del valencià durant els proper mesos mitjançant una campanya continuada en el temps per posar-la en valor al món laboral i al conjunt de la societat.

Es tracta de fer-la transversal en tots els àmbits socials i de treballar per aconseguir una veritable igualtat lingüística, així com avançar en les nostres reivindicacions que es concreten entre d’altres en:

- la consideració del valencià com a llengua vehicular de tot el sistema educatiu valencià;
- l’establiment de la competència lingüística per a l’accés a la funció pública valenciana;
- la promulgació d’una Llei d’Igualtat Lingüística;
- l’aprovació d’una Llei de Llengües per part de les Corts espanyoles;
- l’augment de les partides pressupostàries destinades a la promoció i ús del valencià;
- la realització de campanyes institucionals per potenciar l’ús i l’ensenyament del valencià;
- la dinamització del Consell Social de les Llengües;
- l’augment del pressupost i de plantilla d’À Punt;
- la reciprocitat dels mitjans de comunicació públics en la nostra llengua i la creació d’un espai audiovisual compartit i
- la incorporació de la Generalitat Valenciana a l’Institut Ramon Llull.

Per portar endavant totes aquestes propostes cal, des del punt de vista de la Intersindical Valenciana, tindre voluntat política i destinar els recursos econòmics suficients. En aquest moment considerem que és possible i necessari fer-ho en existir les majories parlamentàries que ho permeten i per ser, per alguna d’elles, compromisos electorals o del programa de govern Botànic 2.

Intersindical Valenciana considera que aquestes reivindicacions s’haurien d’aprovar durant l’any 2021 per poder desenvolupar-les al llarg de la present legislatura. És per això que considerem que el govern del Botànic i els grups polítics han d’anar per feina, en cas contrari proposarà la convocatòria de mobilitzacions socials unitàries per aconseguir-ho.

Alfred Rubio Serra
04 / 12 / 2020 - 8:50

Enhorabona per la iniciativa.
Sense un requisit lingüístic efectiu mai serà possible garantir als administrats el seu dret a ser atesos en la nostra llengua.
D’altra banda, el fet que alguns escrits oficials apareguen en bilingüe és absurd. A més, primer està en castellà i després i més amagat en valencià. I fins i tot, ens trobem escrits únicament en castellà.
Hauríem d’invertir això, atès que el valencià és la llengua en perill, i per tant l’idioma a protegir.

MIQUEL SIMON i GIMÉNEZ
04 / 12 / 2020 - 9:27

Bon dia companyes i companys.
Feu una tasca admirable pel valencià i pels nostres drets i és per això que en sóc afiliat.
Però cal predicar amb l’exemple i us en contaré un de concret: al “Quaderns Intersindical 152/2020” L’enllaç “accedeix a la publicació” de la columna en valencià de l’apunt sobre el “Pla de contingència oposicions” du a la versió castellana del Pla. Trobe que el Pla té una versió en valencià (només veure el nom de l’arxiu es pot inferir que existeix una versió en valencià del Pla) i està convenient publicada és per això que cal ser curós i que els enllaços i les referències que feu ens duguen a poder fer ús dels nostres drets lingüístics amb normalitat i no amb sobre-esforç; d’això se’n diu DIGLÒSSIA i ja n’estem tips de tanta diglòssia.
Gràcies per la vostra atenció.