Solidaritat i pau

Colòmbia: els paramilitars amenacen a un dirigent sindical

26 / 07 / 2013 | Intersindical

Un grup paramilitar colombià ha amenaçat amb matar de mort al dirigent sindical Juan Carlos Galvis i a dos dels seus fills, així com a membres i activistes LGBTI en Barrancabermeja. El 11 de juliol, una treballadora de l’ONG Espai de Treballadors i treballadores dels drets humans (ETTDH) va rebre un sobre dirigit al ’sindicat de Coca Cola de Barrancabermeja’.

Aquell mateix dia, en una reunió dels membres de ETTDH, la defensora dels drets humans va entregar el sobre al sindicat que representa als treballadors de la planta embotelladora de Coca Cola, el Sindicat Nacional de Treballadors de la Industria d’Aliments (SINALTRAINAL). Al sobre hi havien fotos de dos dels fills de Juan Carlos Galvis i una amenaça de mort firmada pel grup paramilitar autodenominat ’Exercit Anti-restitució de Mig Magdalena’. En l’amenaça preguntava: Sap vosté on estan els seus fills?, nomenaven els noms dels fills mostrant les fotos i li donaven 24 hores per eixir de la ciutat. El missatge deia que els paramilitars anaven a matar a ’gays’ de la ciutat, entre ells el fill de Juan Galvis.

Aquestes amenaces varen ser realitzades arran de la marxa organitzada per activistes LGBTI i recolzada per SINALTRAN i altres membres del ETTDH. No és el primer cas d’amenaces de mort per realitzar marxes de LGBTI, una marxa similar a 2012 va provocar diverses amenaces de mort a activistes LGBTI. Juan Carlos Galvis, que havia hagut de fugir per amenaces anteriors, va tornar a la ciutat pocs mesos abans per la camanya electoral de la Central Unitaria de Treballadors (CUT).

Informació complementària
Durant el conflicte armat de Colòmbia, les forces de seguretat de l’estat i els paramilitars han sigut acusats d’actuar conjuntament contra membres de sindicats, organitzacions de drets humans i altres organitzacions socials, excusant les amenaces, desaparicions o tortures amb l’acusació de pert`anyer a la guerrilla.

El govern de Colòmbia va tractar de desvincular-se dels grups paramilitars amb un moviment de desmobilització que va comen¸car a 2003. Tot i això, les amenaces, assassinats i desaparicions firmades per grups paramilitars, no son degudament investigades i la majoria de les amenaces contra sindicalistes i altres defensors dels drets humans queden impunes i en molts casos el final és tràgic.

SINALTRAINAL va ser fundada fa més de 30 anys per defendre i promoure els drets laborals dels treballadors en el sector alimentari. Des la seva creació, almenys 22 dels seus membres han sigut assassinats o desapareguts i un nombre molt més elevat han sigut atacats o amenaçats. En els últims anys, SINALTRAINAL ha participat en nombrosos conflictes laborals que comunament inclouen a grans empreses multinacionals. Amb freqüència estos conflictes amb les grans multinacionals han coincidit amb informes d’amenaces i atacs contra sindicalistes, principalment per part de les forces de seguretat o per grups paramilitars.