Política social

Intersindical Valenciana crida al govern a prendre mesures reals per regular el mercat elèctric

10 / 08 / 2021 | Intersindical

El Sindicat considera que el govern espanyol no pot romandre passiu davant l’escalada abusiva de la tarifa elèctrica que està castigant el conjunt de la societat però especialment la classe treballadora i les llars vulnerables.

Per al Sindicat, el preu de la llum és un abús, producte de l’especulació del mercat energètic, sobre el qual ha d’intervindre el govern de manera immediata. La baixada de l’IVA o el “monitoreig” no són més que pegats que no resolen la greu situació generada que afecta a milers de llars. Per a la Intersindical Valenciana cal actuar, de manera ferma i contundent, contra uns preus abusius, la pobresa energètica i per garantir l’accés al subministrament energètic a uns preus raonables per al conjunt de la població. La llum, com altres béns comuns, és essencial per al desenvolupament d’una vida digna i no pot seguir sent una mercaderia més, subjecta als moviments especulatius dels mercats. La creació d’una tarifa social, com reclamen las associacions de cosumidores i consumidors, és una necessitat social que cal implementar de manera immediata com garantia per l’accés universal a un subministrament bàsic com és la llum. També considera necessària una auditoria del sistema elèctric, des de la posada en marxa de la liberalització del sector, per determinar si les elèctriques van augmentar els preus i, amb ells, el dèficit de tarifa que portem anys retornant.

Per tot açò, Intersindical Valenciana reclama que el govern espanyol intervinga en el mercat elèctric i pose en marxa mesures reals i efectives per ajudar a les consumidores i consumidors, especialment els més vulnerables. En eixe sentit reclama canviar les regles del mercat i de les subhastes, de manera immediata, i apostar per empreses públiques de subministrament de l’energia i dels béns comuns. També per endurir les incompatibilitats dels alts càrrecs públics per evitar que, quan els deixen, passen a formar part dels consells d’administracions de les empreses, com ara les relacionades amb l’energia, sobre les quals han tingut relació i interessos durant el seu mandat. Un assumpte, el de les portes giratòries, que no és ni ètic ni estètic i que, com s’està veient, només beneficia aquestes empreses.

Finalment, des de la Intersindical Valenciana, es critica la lentitud del govern espanyol per prendre decisions reals a curt, mitjà i llarg termini que servesquen per a afavorir els interessos de la majoria de la població, al temps que insta a les administracions a crear empreses públiques d’energia per garantir un preu just i assequible per al conjunt de la població. A més, el Sindicat informa que està en contacte amb diverses entitats socials i sindicals per treballar conjuntament contra aquests abusos producte de l’especulació i per exigir al govern espanyol actuacions immediates.