Política social

Intersindical Valenciana se suma a la iniciativa ciutadana europea a favor de la renda bàsica

Campanya de recollida de signatures a favor de la renda bàsica incondicional

05 / 11 / 2020 | Intersindical

Intersindical Valenciana, un sindicat compromès amb els canvis socials emancipadors, en aquesta època de pandèmia que ha provocat una crisi sanitària, econòmica i social, se suma a una iniciativa transformadora, necessària i progressista que col·loca en el centre de les solucions els problemes més importants que ens acuiten com són la precarietat i l’explotació laboral.

El nostre sindicat, des de fa anys en els seus documents organitzatius, s’ha posicionat a favor d’una renda bàsica universal i incondicional que supose una millora notable de les condicions laborals de les persones treballadores. És per això que participem a aquesta iniciativa social europea i volem implicar-nos d’una manera activa en aquesta recollida de signatures entre la nostra afiliació i entre la ciutadania en general. I és per això que hem estat inclosos en la llista d’organitzacions que se sumen a aquesta iniciativa ciutadana europea com podeu veure en la web de la plataforma organitzadora:

Fem una mica d’història recent d’aquesta excel·lent iniciativa. A l’abril d’aquest mateix any, acabada de declarar la pandèmia de COVID19, el Comitè Ciutadà europeu per una renda bàsica incondicional, compost per activistes i entitats socials combatives, va elevar a la Comissió Europea una Iniciativa Ciutadana Europea (ICE) l’objectiu del qual era posar damunt la taula a nivell europeu la qüestió de les rendes bàsiques. Una ICE és una iniciativa legislativa popular que es trasllada al parlament europeu per a la seva discussió i/o aprovació. La Comissió Europea, al mes de maig, va acceptar la proposta.
El text de la ICE deixa clara aquesta voluntat transformadora quan expressa que “amb la finalitat de combatre la desigualtat la UE i els seus Estats membres també donaran suport a sistemes de protecció social eficients, sostenibles i equitatius que garanteixen una renda bàsica.”
(El text complet apareix en adjunt.)

La proposta concreta que consisteix a recollir un milió de signatures i de documents d’identitat de ciutadanes i ciutadans europeus que, a títol individual, donen suport a la iniciativa. La tasca de les entitats o organitzacions socials, sindicals o polítiques és secundar, divulgar i participar activament en aquesta iniciativa perquè s’aconsegueixca i fins i tot es faja difusió d’aquest objectiu. El termini de la iniciativa va començar el 25 de setembre del 2020 i acabarà el 24 de setembre del 2021.

Perquè la iniciativa prospere han de participar almenys set països europeus els quals els correspon un mínim de signatures en relació a la seva representació parlamentària. El mínim que li correspon al nostre país és de 41.595 signatures perquè la iniciativa sigua tinguda en compte. Una vegada finalitzada la campanya, tant el Parlament Europeu com la Comissió Europea, hauran de valorar-la (no és vinculant) i ser conseqüents. D’aquí la importància del nombre final de signatures que s’arriben a aconseguir per fer pressió a la UE i lograr que aquest nou assumpte entre de ple en l’agenda política.

Un repte que com a organització compromesa volem promoure al costat d’altres organitzacions. Entre totes, podrem aconseguir aquest primer pas perquè els poders públics europeus es prenguen de debò aquesta necessitat sorgida de la ciutadania, una utopia possible i realista que seria un gran pas en les noves lluites pels drets i les capacitats de les persones en contextos agressius on reina la injustícia i la desigualtat.
Un any en que el nostre sindicat, al costat d’altres entitats del País Valencià, vol participar d’una manera activa divulgant aquesta iniciativa entre la seva afiliació i entre la ciutadania en general, establint aliances i relacions i reunions (reals i també en línia) amb altres organitzacions implicades i promovent si fos necessari, en col·laboració conjunta amb altres entitats, accions de carrer com a recordatori de la urgent necessitat d’abordar aquesta temàtica tant a nivell polític com a nivell de ciutadania.
La forma concreta de participar és entrar en la web de la plataforma estatal que promou aquesta iniciativa (Eureka! Plataforma per la Iniciativa Ciutadana Europea a favor de la renda bàsica incondicional) i signar.

Si ets una entitat o bé organització, i a més de signar individualment vols participar activament, posa’t en contacte o bé amb nosaltres (.(JavaScript ha d'estar habilitat per veure aquesta adreça de correu electrònic)), o bé amb la mateixa plataforma estatal i t’informarem dels passos a seguir i d’iniciatives conjuntes que podem realitzar.

Entra i signa. No som només un nombre, volem ser un nom, reivindiquem la força que ens dóna el nostre poder ciutadà per crear una societat més justa, més solidària i menys desigual.

Per a difondre: