Moviments socials

Jornada inaugural Fòrum Social Mundial 2013 Tunísia

Dimarts, 26 de març, va tindre lloc la Jornada inaugural del FSM 2013 a Tunísia, en el que participa el nostre sindicat.

Rafa Reig participa al FSM en representació del sindicat
28 / 03 / 2013 | Intersindical

Sota el lema dignitat! s'està celebrant el FSM 2013.

Intersindical Valenciana està present en el Fòrum Social Mundial 2013 on està previst que participe a una sèrie de seminaris sobre drets col·lectius del pobles organitzat per la Xarxa Mundial pels drets Col·lectius dels Pobles (XMDCP); en seminaris sobre salut i mercantilització organitzats pel sindicat francés Solidaires i sobre protecció social organitzat per Global Social Justice i, aprofitant la conjuntura, en una trobada de sindicats de la mediterrània.

Ahir, va ser la jornada inaugural on estava prevista la celebració de l’assemblea de dones del fòrum, però va tenir que ser ajornada per problemes d’organització. També va haver algun incident entre dones saharianes i Marroquines. Però tots dos entrebancs sembla que han estat superats sense més transcendència.

Per la vesprada es va celebrar la tradicional manifestació inaugural que, amb el mateix lema que el fòrum Dignitat” va transcórrer sense cap incident. La participació va estar prou nombrosa, unes vint mil persones, i on hi havia delegacions de molts continents, especialment d’Europa i Àfrica. Si que s’ha notat l’absència de delegacions de països latinoamericans que només ha estat representada per Brasil.

Sense cap dubte, cal destacar la presència de països del nord d’Àfrica: Sahara, Marroc, Alger, Egipte, Tunísia i de l’orient mitjà com Palestina, Siria i el Kurdistan. En aquestes delegacions surava el reflex de la seua situació social i política, així com l’existència de conflictes territorials i on el conjunt de reivindicacions, ben bé podíem resumir-se amb el lema de l fòrum: dignitat pels pobles i dignitat per les persones.

Concretament, i per la part que correspon a Tunísia com a país organitzador, eren moltes les ressenyes al recent assassinat d’un líder de l’oposició, la critica velada a la lentitud en el procés de reforma de la constitució i una certa sensació de desencant amb el resultat de la revolució de “la primavera”. Per contra, era massiva la presència de banderes del país, tanta que feia pensar que s’instrumentalitzava la manifestació per fer palès el suport social a la nova situació. No obstant, aquestes observacions només tenen el valor d’algú que acaba d’arribar i, per tant, molta subjectivitat i poca objectivitat.

Respecte de la representació europea, cal dir que era important i, en particular, la de sindicats que comparteixen amb nosaltres la xarxa europea de sindicats alternatius i de base. Solidaires, IAC, Cobas i sindicats alemanys eren visibles, la qual cosa ens facilitarà la tasca d’aprofundir en les relacions i d’enfortiment de la xarxa.