Moviments socials

Les organitzacions socials denunciem una campanya d’agressions racistes i xenòfobes contra les persones immigrants a València

Apostem per la convivència, la comunicació i la relació positiva entre les persones amb diferents valors culturals que conformem avui la societat valenciana. La diversitat cultural és un factor de riquesa per a la nostra societat.

08 / 10 / 2018 | Intersindical

El racisme i la xenofòbia estan en auge i la societat valenciana no és una excepció. Habitualment, nombroses persones, per motius d’origen racial, ètnic o nacional, són tractades de forma discriminatòria i amb intolerància respecte a altres en la mateixa situació. Tots els anys es produeixen fets violents contra persones estrangeres o els seus bens. També la discriminació cap a la comunitat gitana en l’accés a l’ocupació, habitatge, bens i serveis continua sent un dels problemes sense resoldre al nostre país. Oficialment, les xifres no són molt cridaneres: en 2017 va haver-hi al País Valencià 38 casos de discriminació, segons el Consell per a l’Eliminació de la Discriminació Racial o Ètnica, i 87 incidents vinculats amb delictes d’odi, segons el Moviment contra la Intolerància. Però les mateixes entitats que realitzem els registres som conscients que només es denuncia un percentatge mínim dels casos perquè les víctimes tenen por a represàlies –tant directes de l’agent discriminador com per part de l’entitat o institució que no els presta un tracte en igualtat de condicions- o perquè les persones immigrants, gitanes i altres grups vulnerables tenen interioritzats i assimilats com a fets naturals les discriminacions, els incidents d’odi i les agressions xenòfobes i racistes.

Hi ha hagut 8 atacs contra seus d'entitats socials durant juliol i agost

No obstant açò, aquestes manifestacions de racisme i intolerància persistents estan sent reforçades en els últims mesos per les accions de grups organitzats que pretenen normalitzar l’odi al diferent. Enfront de la solidària resposta de València a les persones refugiades arribades en el Aquarius al juny, Espanya 2000 va engegar una campanya de rebot a l’acolliment i l’endemà que uns pocs ultradretans es concentraren en el port van aparéixer, en el mateix lloc, diversos fullets en els quals s’acusava a comerciants paquistanís de finançar atemptats i es facilitava l’adreça de les seues tendes. També activistes del grup neofeixista francés Generation Identitaire es van desplaçar a València per a realitzar una acció a l’arribada del Aquarius, encara que van ser interceptats per la policia en els voltants del port quan intentaven accedir a la zona de recepció del vaixell.

Durant els mesos de juliol i agost hi ha hagut almenys vuit ataques neonazis contra entitats que defensem els drets de les persones migrants, centres religiosos i acadèmics i contra formacions polítiques i culturals que aposten per l’acolliment i la integració. El primer cap de setmana de juliol, la placa de la Comissió d’Ajuda al Refugiat del País Valencià (CEAR-PV) va aparéixer ratllada amb un esprai de color negre. També van patir pintades a mitjans juliol la Facultat de Psicologia (“Arriba España, abajo la immigració”), Lambda i l’Octubre Centre de Cultura Contemporània.

En la matinada del 26 de juliol, la Gran Mesquita de València va ser embrutada amb pintades i cartells amb missatges racistes i islamòfobs. En llocs ben visibles van penjar un cartell amb la llegenda “Stop Islam. Stop Jews” i van estampar grafits amb simbologia nazi i xenòfoba (l’esvàstica i la creu solar acompanyaven textos contra els “moros”). A més, en la reixa d’accés a la mesquita van penjar despulles d’un porc amb una evident intenció ofensiva i amenaçadora contra la comunitat musulmana. Eixa mateixa nit van ser tacats amb simbologia nazi els jardins del MUVIM i la seu de Compromís a València. La policia va identificar a diverses persones amb pots de pintura en els voltants i diverses càmeres de seguretat van gravar els atacs. Per tant, els presumptes autors d’aquests actes vandàlics d’odi estarien ja identificats. L’associació València Acull va ser atacada dues vegades en la mateixa setmana. El 30 de juliol van ser tapats els cartells de l’entrada amb els insults “màfia”, “merda” i “altra brossa”; el 3 d’agost, la façana va aparéixer coberta amb quatre creues nazis de gran grandària.

Aquests tipus d’accions racistes i xenòfobes no són noves, però ara es produeixen en un context de creixent criminalització de la immigració i les minories ètniques que afavoreix la violència directa contra les persones. Aquests grups neonazis alimenten l’odi i la por, sentint-se emparats pel discurs d’alguns mitjans de comunicació i polítics que presenten les arribades d’immigrants i persones refugiades com una invasió que amenaça la nostra cultura i benestar.

Les organitzacions socials creiem que aquestes agressions no són fets aïllats ni els seus autors actuen a títol personal, sinó que es tracta d’una campanya planificada per grups ultradretans organitzats amb l’objectiu de contribuir a crear la sensació que existeix un clam popular contra les persones migrants i altres grups vulnerables. D’aquesta forma, no solament tracten d’intimidar la població migrant i deslegitimar el treball dels qui defensem la integració i la convivència intercultural, com a base d’una societat cohesionada i inclusiva, sinó que van creant un ambient propici per a justificar noves i més violentes agressions.

A més, la impunitat en la qual queden la majoria de les seues accions és un al·licient per a repetir-les. L’escalada d’aquestes accions racistes i xenòfobes ens fa témer que els seus autors, si no són sancionats, decidisquen actuar amb major agressivitat. Si ofenen amb les seues pintades, però no passa res, el següent és l’atac directe als qui són objecte del seu odi: les persones estrangeres, les minories ètniques, les seues organitzacions i els qui els recolzen.

Per tot açò, exigim a les administracions local, autonòmica i estatal:

-Un increment de les mesures de prevenció contra les actuacions que inciten directa o indirectament a l’odi, l’hostilitat, la discriminació i/o la violència contra persones o grups per motius racistes, ideològics o religiosos.

-L’aclariment de les agressions neonazis i actuacions contundents contra els responsables materials i intel·lectuals perquè es desmantellen definitivament aquests grups violents i s’eviten atacs similars o de major gravetat.

-Impulsar campanyes continuades en el temps que mostren la realitat quotidiana de les persones migrants i altres grups vulnerables i destaquen els valors de la interculturalitat i la tolerància.

-Treballar estratègies i assegurar la seua implementació amb els cossos de policia per a la identificació i eradicació del racisme.

Totes aquestes iniciatives pretenen fomentar la igualtat de drets i obligacions entre les persones amb independència del seu origen ètnic o cultural, contrarestant els discursos racistes i xenòfobs tan habituals. En aquest sentit, reclamem que les polítiques públiques contra la discriminació facen comprendre a tota la ciutadania que la principal amenaça a l’Estat de dret, la democràcia, la convivència, la cohesió i la pau social “no són, com cada vegada creu més gent”, els immigrants, les minories ètniques i altres grups de població, “sinó el racisme i la xenofòbia”, tal com asseguren les i els experts en la matèria. Si no s’actua de forma immediata, ens arrisquem al fet que el racisme social i institucional seguisca suposant “una seriosa amenaça per a la cohesió de la societat valenciana en el seu conjunt i podria arrossegar-la a conflictes i enfrontaments importants en un futur no llunyà” (Estratègia valenciana per a la igualtat de tracte, la no-discriminació i la prevenció dels delictes d’odi, Institut de Drets Humans, Universitat de València, 2017).

Entitats socials i plataformes que s’adhereixen a aquest comunicat:

Comissió d’Ajuda al Refugiat del País Valencià (CEAR-PV)
Fundació Cepaim
Fundació Secretariado Gitano (FSC)
Movimient contra la Intolerància (MCI)
València Acull-Red Acoge
Movimiento por la Paz, el Desarme y la Libertad (MPDL)
ACCEM
Candombe
Entreiguales
Ca Revolta
Coordinació Valencia de Solidaritat amb Colòmbia (CVSC)