Solidaritat i pau

Manifest contra la corrupció

05 / 12 / 2013 | Intersindical

Ni connivència, ni indiferència, ni passivitat

Nosaltres, organitzacions no governamentals de cooperació internacional al desenvolupament (ONGD), hem anat coneixent -amb gran sorpresa i estupefacció- el conjunt de fets presumptament delictius que ha donat lloc al denominat “cas Blasco” de corrupció investigat, actualment, pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.

Efectivament, des de fa ja quasi tres anys, els fets coneguts -principalment mitjançant diferents mitjans de comunicació- dibuixen un panorama ombrívol; doncs -de ser certs- resultaria que el màxim càrrec polític del Partit Popular (PP) en matèria de cooperació al desenvolupament, i al costat d’alts funcionaris de l’administració pública valenciana, responsables tots ells de la gestió dels recursos destinats a la cooperació amb països en desenvolupament, lluny d’aplicar-se en una gestió eficient, democràtica i transparent d’aquests recursos, haurien estat creadors i partícips d’una trama corrupta organitzada per a saquejar les arques públiques, sostraure els recursos que havien de destinar-se a la cooperació internacional al desenvolupament i apropiar-se’ls en el seu propi benefici i en el de certes entitats i empreses.

Uns recursos públics que -no oblidem- tenen el seu origen en cadascun dels ciutadans i ciutadanes que –complint les seues obligacions fiscals- contribueixen a fer possible polítiques públiques solidàries com –entre unes altres– la de cooperació internacional amb països i poblacions empobrides. És a aquest conjunt de persones que pertanyen aquests recursos i davant d’elles han de donar explicacions els responsables de fets tan greus. La corrupció –imperant, pel que sembla, durant l’etapa del conseller Blasco- ha causat ja un gran dany a la cooperació internacional com a concepte, com a pràctica social i com a política pública. Profundament impactades i escandalitzades –com moltes altres persones- vivim amb indignació aquest enorme dany que, sens dubte, haurà de ser reparat en termes econòmics i polítics pels responsables d’haver-lo causat.

Com ONGD estem altament interessades a restablir el prestigi de la cooperació internacional i sentim especialment la responsabilitat de contribuir a restituir el prestigi d’una activitat amb la qual defensem i impulsem valors de justícia i equitat.

Som conscients, per això, que a l’àmbit de la cooperació internacional al desenvolupament –la nostra raó de ser com a entitats- correspon la iniciativa i la màxima responsabilitat en la lluita contra la corrupció; conjuntament amb les poblacions locals i els nostres socis dels països on cooperem, i també, a la Comunitat Valenciana i a l’Estat espanyol, amb totes aquelles persones i organitzacions que no estan disposades a tolerar que prevalguen les pràctiques corruptes en cap àmbit de la nostra vida pública.

Volem manifestar a l’opinió pública que el nostre compromís amb els objectius de justícia social i equitat que inspiren el treball de cooperació internacional, ho és també amb els procediments de neteja i transparència per a dur-la a terme. Aquest compromís implica donar la batalla a la corrupció on i quan aquesta es presenta.

Amb aquest propòsit les ONGD sota signants, en qualitat de promotores, hem decidit llançar una iniciativa d’acció ciutadana contra la corrupció en l’àmbit de la cooperació internacional al desenvolupament.

Amb ella volem:

- Col·laborar amb l’acció de la justícia en la lluita contra la impunitat.

- Realitzar una campanya informativa sobre la importància del treball de cooperació internacional en els països amb els quals cooperem.

- Elaborar i presentar noves propostes per a aconseguir una política pública de cooperació internacional justa, solidària, eficaç i transparent.

Com a associacions ciutadanes que som, formem part d’aquesta pluralitat d’entitats de la societat civil que considera la corrupció, corrosiva per a la democràcia. Per açò apel·lem a unir-se a la nostra iniciativa als qui –com nosaltres- creuen en la necessitat d’una acció ciutadana decidida i contundent enfront de les pràctiques corruptes que s’han ensenyorit de la nostra vida pública.

Ni connivència, ni indiferència, ni passivitat

Signem el manifest: