Sindicalisme

Intersindical al Congrés Mundial de Dones Treballadores

han participat 25 països i 45 organitzacions internacionals

11 / 11 / 2015 | Intersindical

Realitzat a Pervolia (Xipre) els dies 1 i 2 de novembre, organitzat per la Federació Panxipriota del Treball (PEO) i recolzat per la Federació Sindical Mundial (FSM), al Congrés han anat Beatriu Cardona i Prats i Macu Gimeno Mengual en representació d’Intersindical Valenciana.

en tot el món les dones s'enfronten a la desigualtat

La intervenció principal del Congrés es va presentar, en nom de WFTU (FSM), per Nyameka Macanda, delegada de Sud Àfrica. Després de les benvingudes i les salutacions dels Secretaris Generals del WFTU, George Mavrikos i del PEO, Pambis Kyritsiss, intervingueren les representants dels continents i posteriorment les de les diferents organitzacions assistents, destacant els problemes laborals als quals s’enfronten les dones i la comuna discriminació a tot el món que patim.

La precarietat laboral, la major taxa d’atur i inactivitat, les diferencies salarials o la falta de protecció a les dones embarassades deixaren palesa la necessitat dels convenis col·lectius, del treball estable i de l’eliminació de les subcontractes, de mesures de protecció a la maternitat, del drets a l’educació, a l’habitatge o la llibertat sindical o el rebuig a l’augment de l’edat de jubilació i a les retallades en les pensions.

Per part d’Intersindical, Macu Gimeno, com a Coordinadora de l’Àrea de Dona, va basar la seua intervenció en les diferents formes de violències masclistes que pateixen les dones a tot el món, centrant posteriorment la seua intervenció en la realitat de les dones en l’estat espanyol, denunciant les mesures neoliberals adoptades pel governs del Partit Popular, que han accentuat la greu situació de desigualtat de gènere.

La discriminació  de les dones en el mercat laboral en l’accés, la permanència i promoció, les diferències salarials o l’assetjament sexual, laboral o per raó de sexe, com a diferents formes de violències masclistes, l’origen de les quals està en la divisió sexual del treball, el repartiment de rols als homes com a sustentadors i a les dones com a encarregades del treball domèstic i de cura de les persones.

Més enllà del món laboral, va enumerar les múltiples violències masclistes que pateixen les dones en tots els àmbits, des de la falta de representació de les dones en la presa de decisions o llocs de direcció, la nul·la presència de l’aportació de les dones a la història en els llibres de text o l’ús d’un llenguatge sexista,  fins a la brutalitat de la tracta de dones i xiquetes per a l’explotació sexual i els feminicidis, una realitat que no existeix solament en països que veiem llunyans, ja que en l’estat espanyol són assassinades una mitjana de setanta dones cada any per les seues parelles o ex parelles.
La necessitat de canviar aquests rols, educant en la coresponsabilidad, de la implantació dels permisos iguals per naixement per a mares i pares i dels serveis públics com a escoles infantils o centres de dia o l’aplicació de la perspectiva de gènere en la negociació dels convenis col·lectius són algunes de les propostes d’Intersindical que es van apuntar per al canvi, així com la necessitat d’un canvi en el model educatiu per a ensenyar en el respecte a la diversitat o la resolució pacífica de conflictes com a formes de prevenir la violència contra les dones i la importància de revisar els textos acadèmics per a incloure en tota l’educació les aportacions de les dones en tots els àmbits i fronts, doncs ara com ara estem desaparegudes malgrat ser més de la mitat de la població.

Va acabar la seua intervenció parlant de la Marxa Contra les Violències Masclistes convocada pel Moviment Feminista Estatal per al 7 de novembre, destacant que segueix sent necessària la lluita de les dones i que els homes estiguen recolzant-nos en les nostres re vindicacions.

Dins de les activitats programades el PEO va organitzar una gran manifestació pels carrers de Larnaca, participant totes les delegacions internacionals, així com un esdeveniment polític-cultural amb música tradicional, amb la salutació dels secretaris generals del WFTU i el PEO i de Paola Palmieri d’USB-Itàlia, en representació de les delegacions internacionals i una visita guiada al museu del Treball i a instal·lacions del sindicat, en les quals s’incloïa la visita al centre d’atenció hospitalària per a la seua afiliació.