Salut laboral i medi ambient

Intersindical Valenciana se suma a la campanya per garantir l’accés global a la vacuna de la farmacèutica Hipra

La vacuna s’ha desenvolupat amb inversió pública, raó per la qual ha d’arribar a tot el món. Cal acabar amb la pandèmia de la desigualtat.

23 / 02 / 2022 | Intersindical

Una vintena d’organitzacions, entre les quals es troben Salud por Derecho, Médicos del Mundo, l’Associació per un Accés Just al Medicament, l’Organització Mèdica Col·legial, No Gracias, la Federació d’Associacions per a la Defensa de la Sanitat Pública (FADSP), Amnistia internacional, Oxfam Intermón, la Coordinadora d’Organitzacions per al Desenvolupament (CONGD) i la campanya Right2Cure, han enviat hui una carta al president del Govern, Pedro Sánchez, per a reclamar que hi haja més protecció de la inversió pública que s’està destinant al desenvolupament de les vacunes i altres recursos sanitaris contra la Covid-19. El document recalca que els acords de finançament signats durant la pandèmia entre el Govern i institucions o empreses, siguen públiques o privades, han d’incloure condicions que garantisquen que els resultats de la investigació sufragada amb eixos diners públics tinguen llicències no exclusives per a assegurar el seu accés a tot el món, evitant els monopolis que provoca la propietat intel·lectual quan tot queda en mans de la indústria farmacèutica.

Les organitzacions mostren especial preocupació pel cas de Hipra, una companyia espanyola que desenvolupa una vacuna contra la Covid-19 que està a punt de començar l’assaig clínic en fase 3, amb 3000 pacients de 15 hospitals d’Espanya, Itàlia i Portugal. Si tot ix bé, aquesta seria l’última etapa abans de començar el seu procés de regulació i autorització. Per a la investigació i el desenvolupament de la vacuna, recorden les entitats, la companyia ha rebut milions d’euros d’inversió pública. Entre altres partides, ha obtingut 15 milions en ajudes públiques per a la fase IIb/III dels assajos clínics, segons va anunciar fa uns mesos la ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant.

No obstant això, afirmen les organitzacions, res garanteix que quan la vacuna comence a produir-se puga arribar a totes les persones que la necessiten dins i fora de les nostres fronteres. Per això, recorden a Pedro Sánchez que “es troba en l’àmbit de les seues responsabilitats la cerca de fórmules que col·loquen com a objectiu central la salut pública i proposen a les empreses una remuneració adequadament proporcional als seus esforços d’inversió”.

El camí ja existeix
En la carta, les entitats posen com a exemple la vacuna Corbevax, desenvolupada per l’Hospital Infantil de Texas i el Baylor College of Medicine, la llicència del qual no és exclusiva i està a la disposició de fabricants de tot el món amb capacitat per a produir-la.

En el cas de la vacuna de Hipra i de les vacunes que desenvolupa en aquests moments el Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), les entitats signants reclamen que les seues llicències es compartisquen a través de C-TAP, la plataforma impulsada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) destinada a intercanviar coneixements i la propietat intel·lectual de les vacunes i altres productes contra la Covid-19. “S’han d’incorporar condicions i provisions d’accés perquè tant les entitats públiques com privades, llicencien els seus productes a través d’acords globals i no exclusius, a través de C-TAP, compartint els drets de propietat intel·lectual, amb una compensació raonable a l’empresa pel seu esforç econòmic”, assenyala la carta. A més, demana al Govern que el finançament destinat a institucions públiques siga la mateixa que la que s’inverteix en institucions i empreses privades.

Al novembre de 2021, l’Estat espanyol va ser el primer país a sumar-se a C-TAP incorporant a aquesta plataforma un test diagnòstic desenvolupat pel CSIC. Aquesta llicència permet a qualsevol empresa acreditada fabricar el test, aconseguint així que puga ser accessible i assequible per a totes les persones que el necessiten, en qualsevol país del món. Aquesta cessió demostra que “el Govern de l’Estat espanyol té l’oportunitat d’avançar i liderar a nivell mundial el plantejament de solucions concretes per a aconseguir un accés i una distribució justa i equitativa de les vacunes”, afig la carta.

La pandèmia de la inequitat
Les organitzacions recorden que estem en un moment clau. Mentre als països més rics els governs es preparen ja per a conviure amb la Covid-19, posen terceres dosis i fins i tot avancen en una quarta, als països de baixos ingressos s’ha vacunat amb dues dosi sols al 10% de la població. “La causa són els monopolis de les vacunes que han limitat la producció i elevat els preus juntament amb l’acaparament de vacunes desencadenat entre els països que poden pagar els preus impostos per contracte per les farmacèutiques”. No obstant això, asseguren, l’estratègia hauria de ser la contrària, “augmentar la producció i diversificar-la en totes les regions del món enfortint els sistemes sanitaris”. Es tracta, en definitiva, de “millorar la resposta de tots els països als desafiaments globals de salut pública”.

Enllaç a la carta enviada hui per les organitzacions