Drets laborals

Intersindical Valenciana valora molt positivament el seguiment de les concentracions contra el RDL de reducció de la temporalitat

09 / 07 / 2021 | Intersindical

Aquest matí s’han aplegat un bon grup de treballadors i treballadores en diferents ciutats del País Valencià per a reivindicar un autèntic procés de consolidació per al personal interí de les administracions públiques i per tal de mostrar el més absolut rebuig a l’aprovació del Reial Decret Llei 14/2021 i l’Acord del que se’n deriva entre CCOO, UGT, CSI-F i el govern espanyol.

Les concentracions han tingut lloc a Alacant, Castelló i València davant les Delegacions del Govern, perquè es tractava d’enviar un missatge, clar i ras, al Govern de l’estat i als sindicats signants de l’Acord, CCOO, CSI-F i UGT. Un missatge d’oposició frontal a les mesures aprovades de reducció de la temporalitat i de prevenció de l’abús per part de les administracions públiques.

Tant l’Acord com el Real Decret Llei, suposen una agressió sense precedents contra els drets laborals i, especialment, el dret a l’estabilitat laboral del personal públic temporal i interí; així com contra la qualitat del mateixos serveis públics, en preveure l’acomiadament d’ofici de totes les persones que ocupen una plaça interinament per un període superior a tres anys. Una mesura que va en contra de la finalitat de la directiva de la Unió Europea, on s’estableix que la relació laboral normal ha de ser la indefinida i que els estats ha de establir mesures de sanció de les administracions que abusen de la temporalitat; mesures que han de ser suficientment dissuasòries i efectives com per previndre l’abús i alhora protectores dels treballadors i treballadores temporals.

Un finalitat que no assoleix, ni de lluny, la modificació de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic que contempla el RDL, perquè, en definitiva, a qui sanciona és al propi personal objecte de l’abús, mentre que les administracions es mantenen impunes i lliures de qualsevol responsabilitat. Únicament preveu com a hipotètica sanció l’establiment d’una indemnització de 20 dies per any treballat i un màxim de dotze mensualitats; una quantitat que resulta ridícula si pensem que es tracta de personal que porta dècades en situació d’abús i que, en cap cas, compensarà el drama humà de perdre el treball a edats avançades.

Per altra banda, preveu la convocatòria d’un nou procés d’estabilització massiu, en el qual només s’estabilitzen les places i no a les persones. Per tant, l’amenaça a l’estabilitat en l‘ocupació és per partida doble: per un costat, al personal temporal actual, amb l’obligació d’afrontar un procés selectiu ordinari que no té cap consideració envers aquest personal ni cap garantia d’estabilitat i, per l’altre, al futur personal interí futur amb l’acomiadament automàtic, sense que hi haja cap motivació que el justifique més que l’imperatiu legal.

A més, es preveu que les places vacants com a conseqüència de l’acomiadament d’aquest personal, només podran proveir-se amb personal funcionari de carrera, per tant, romandran sense cobrir fins que s’organitze i execute el corresponent procés de provisió. Una condició que, coneixent la celeritat de les administracions en convocar i executar les ofertes d’ocupació, pot suposar que passen anys, amb el handicap que això suposa pel funcionament ordinari del serveis públics.

Per últim, es posa en dubte que aquests processos d’estabilització  i les mesures de control de la temporalitat siguen realment efectives, perquè l’experiència ens diu que s’acabarà per substituir la temporalitat actual de llarga duració per altra, més precària encara, en tindre un límit de duració màxim de tres anys.

Raons que justifiquen i legitimen les mobilitzacions del personal temporal i interí i les seues reivindicacions en favor de la consolidació de l’ocupació i la qualitat del serveis públics. Mobilitzacions que continuaran en un futur si no es retira el Real Decret Llei o s’invalida en la tramitació parlamentaria de ratificació.  Una possibilitat que no es descarta i per la qual les organitzacions i entitats convocants de les mobilitzacions treballaran amb la finalitat de soscavar els seus suports parlamentaris.