Drets laborals

Intersindical Valenciana valora positivament el desenvolupament de la vaga i les mobilitzacions a les administracions públiques

18 / 06 / 2021 | Intersindical

Hui, divendres 18 de juny, ha estat convocada una vaga general a totes les administracions públiques per reivindicar la consolidació del personal temporal i interí. Un problema, el de la temporalitat, que afecta a la totalitat de les plantilles de les diferents administracions, encara que amb una certa especificitat segons els sectors i les administracions, donat que a l’administració central el percentatge de temporalitat es situa al voltant del 8%, a l’administració local en un 16% i vora un 30% a l’autonòmica. A més també varia en funció de determinats col·lectius d’empleats públics concrets.

A l’inici de la jornada s’han produit algun incident de caire administratiu, perqè alguns centres de treball no tenien els serveis mínims establerts, provocant un cert caos organitzatiu. Caos que continua si considerem que, sent les 14 hores, encara no hi ha dades oficials de seguiment de la vaga. No obstant això, considerem que el simple fet de la convocatòria de la vaga s’ha de valorar positivament, perquè permet visibilitzar públicament la problemàtica d’aquest col·lectiu i llançar el missatge a governs i administracions que les mobilitzacions es mantindran vigents mentre no s’articule una solució satisfactòria per a les persones, no es tracta d’estabilitzar les places, sinó a les persones que es troben en situació laboral precària des de fa dècades. Una visualització que encara té més importancia si considerem que el personal públic directament afectat per la temporalitat és limitat.

Al mateix temps, és un avís al Ministre de Política Territorial i Funció Pública, perquè retire la seua proposta de modificació de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic; una proposta en la qual es penalitza a les persones en abús de la temporalitat i la prestació de serveis, a més de posar en perill la continuitat d’uns serveis públics de qualitat. Per contra, i tot el contrari del que seria d’esperar, les administracions incomplidores de l’obligació de convocar les ofertes d’ocupació adients per dotar-se de plantilles estables, es mantenen indemnes i sense cap responsabilitat.

En aquest context, s’han convocat també, concentracions a cadascuna de les capitals del País Valencià amb una gran participació. Concretament en la que s’ha realitzat davant el Palau de la Generalitat, s’ha tingut ocasió de celebrar una reunió d’una representació de les organitzacions convocants amb el Secretari de Relacions amb les Comunitats Autònomes i l’Estat, Jorge Alarte i amb la Directora General de Diàleg Social, Zulima Pérez, en la qual s’ha exposat la problemàtica que afecta al personal públic temporal i les possibles solucions. Per part de la Generalitat s’ha manifestat el compromís de traslladar el contingut de la conversació al President Ximo Puig i al Ministre Miquel Iceta, un compromís que és d’agrair, però que al parer dels convocants, és insuficient, perquè la Generalitat continua posant-se de perfil davant un problema que afecta, majoritàriament, als treballadors i treballadores de l’administració autonòmica.

Per aquesta vesprada està previst realitzar sengles manifestacions a Alacant i València a les 19h. Unes manifestacions que es preveuen molt nombroses i que culminaran la jornada de mobilització. Una jornada reivindicativa que constitueix un pas més en la lluita d’aquest col·leciu, però que, pensem no serà l’última, perquè les posicions del Ministeri i del personal en abús de la temporalitat estan encara molt allunyades.