26 d’abril 2021, Dia de la Visibilitat Lèsbica

Foto: Ajuntament de Montcada i Reixach
26 / 04 / 2021 | Intersindical

En aquest món patriarcal, que invisibilitza les dones en tots els àmbits, i que imposa el model heterosexual, les dones lesbianes són doblement discriminades i amagades: pel seu gènere i per la seua orientació sexual. Aquest fet és especialment injust per tot allò que han contribuït les dones lesbianes tant a la lluita feminista com a la del col·lectiu LGTBI, lluites que han aconseguit drets fonamentals que han beneficiat el conjunt de la societat.

No podem oblidar que, encara ara, ser lesbiana és un estigma castigat i perseguit en molts països del món. Des dels crims per odi a les violacions correctives, les violències masclistes que pateixen les dones lesbianes tenen eixa doble discriminació. Sovint l’única protecció davant elles és ser invisible, contribuint així a la invisibilitat a la qual les sotmet també la societat dels països que ens considerem “desenvolupats” i on l’auge del feixisme, masclisme i homofòbia han fet que repunten també les agressions.

La història, en estar escrita fonamentalment per homes, està contada per només una meitat i per a una meitat. Si les fites de les dones costen molt de trobar, les de les lesbianes són tancades a l’armari del silenci. La presència de lesbianes és molt menor que no la de gais en els mitjans de comunicació, la política, la cultura, la ciència, l’esport… L’ocultació deliberada de lesbianes referents dificulta més encara que altres donen el pas a l’espai públic. El que no és veu, no existeix, i, per tant hem de treballar des de tots els àmbits per tal d’acabar amb tota discriminació i per aconseguir la incorporació i la valorització de totes les dones, amb independència de la seua orientació sexual.

Per acabar amb aquesta discriminació, demanem a les institucions un compromís públic i ferm de suport a la visibilitat lèsbica, perquè s’adopten les mesures necessàries que permeten a les lesbianes igualtat plena en l’entorn laboral, educatiu i social, d’una manera real i efectiva. Exigim fermesa en l’aplicació de les lleis perquè no hi haja cap possibilitat de patir discriminació per motiu d’orientació sexual; que els serveis de salut prenguen consciència de les relacions sexuals entre dones i tinguen en compte aquesta realitat per garantir una atenció completa i adequada. Reclamem que es realitzen estudis, estadístiques i mostreigs de la mateixa manera que es fa amb altres col·lectius, així com campanyes per previndre tant infeccions de transmissió sexual com càncer de mama i úter orientades a les lesbianes.

En aquest dia, Intersindical Dones volem agrair la lluita pels drets de totes les dones que han dut a terme les dones lesbianes, durant tota la història, amb la seua presència en totes les mobilitzacions i reivindicacions, així com amb el seu treball incansable per les llibertats individuals i col·lectives. És la nostra manera de retre tribut a tantes companyes imprescindibles i de complir allò que Safo va escriure fa més de 2600 anys: nosaltres sí que ens recordem de vosaltres. Per la visibilitat lèsbica!

El comentari no està disponible a l'entrada d'aquest canal.