Presentació de Ejecución Sumaria, de Lidia Falcón

Lidia Falcón en una imatge de l'acte a la Intersindical.
24 / 05 / 2013 | Intersindical

Ahir presentarem a la nostra seu l’últim llibre de Lidia Falcón O’neil, Ejecución Sumaria. Va presentar l’acte Dolors Jimeno, responsable d’Intersindical Cultura, i Macu Gimeno, coordinadora del Àrea Dones d’Intersindical.

" hubo más de 600 asesinatos entre el 75-82"

Tinguerem el plaer de compartir les reflexions de Lidia sobre aquesta època de la transició, oblidada i ignorada, de la brutal repressió i dels assassinats que es van cometre. En la taula de debat contarem amb Joan Blanco, Rosanna Mestre i Josep Ramón Lluch, que feren les seues valuoses aportacions sobre el llibre i els esdeveniments que narra.
Una novel·la on els personatges s’enfronten a l’execució de Salvador Puig Antic, militant del Moviment Ibèric d’Alliberament, però que va més enllà per ser, com molt bé va definir el periodista Josep Ramón Lluch, quasi un llibre històric, ja que desgrana cada esdeveniment d’eixa època, fent una exhaustiva descripció de l’Espanya de la transició.
Josep Ramón va ressaltar la capacitat de Lidia per a la narrativa, en com ens atrapen els diàlegs dels personatges i la mateixa trama de la novel·la la qual, com deia la professora Rosanna Mestre, malgrat saber el final, t’atrapa des de la primera pàgina.
Rosanna va destacar la preparació acadèmica de l’autora (recordem que té quatre carreres universitàries) i va incidir en la importància que per al moviment feminista ha tingut Lidia Falcón, com també la seua defensa de les persones més desfavorides i oprimides. Finalment, l’experiència del company Joan Blanco, la seua llarga trajectòria i militància política i sindical, li van servir en la seua intervenció per a destacar la veracitat dels fets narrats, en els quals ell mateix va participar.
Un llibre necessari perquè, com ens deia Lidia ahir:

“Las nuevas generaciones no conocen esa época. Porque se ha reconstruido la guerra y la inmediata posguerra en ensayos, literatura, alguna película y -aunque con menor difusión- se han hecho estudios universitarios. Pero una persona extranjera poco informada podría pensar que la dictadura se acabó en 1960, porque a partir de esa fecha hay poca información. No hay apenas producción literaria y cinematográfica sobre la resistencia al franquismo de tantas mujeres y hombres que luchamos durante esos años. No se conoce apenas nada, no se sabe que hubo más de 600 asesinatos entre el 75-82, fecha pactada como fin de la transición.
Fue una transición sangrienta, más o menos entre el 75 y el 80, donde militantes de partidos de izquierdas, sindicalistas, mujeres, obreros, vecinos, madres de niños en los colegios, estudiantes… nos oponíamos al régimen. Sin embargo nada se dice, parece que en aquellos años del desarrollismo sólo nos ocupábamos de otras cosas. Empezamos a tener un seiscientos, pagábamos las letras del piso, comíamos… luego vinieron los salvadores de la patria. Primero Suárez y luego Felipe González”

Galeria de fotos: