Drets

Guatemala: la dimissió del president és un avanç per a la democràcia i l’Estat de Dret

Comunicat de la Confederació Sindical Internacional (CSI)

04 / 09 / 2015 | Intersindical

La renúncia al càrrec presentada pel president de Guatemala Otto Pérez Molina després d’emetre una ordre d’arrest contra ell per corrupció és un pas positiu cap a l’enfortiment de la democràcia i l’Estat de Dret al país. L’ordre va ser emesa després que l’Assemblea Legislativa del país decidís per unanimitat retirar-li la immunitat en un cas de frau duaner que suposadament els va permetre a ell i als seus associats guanyar milions de dòlars.

La Comissió Internacional contra la Impunitat a Guatemala (CICIG), un òrgan independent creat el 2006 per mitjà d’un acord signat entre les Nacions Unides i el Govern de Guatemala, ha tingut un paper crucial a l’hora de treure a la llum la participació de l’elit governant del país en casos de frau i corrupció. Diversos governs, la CSI i altres grups van fer fortes pressions perquè la Comissió prosseguís amb la seva tasca quan el mandat anterior de la mateixa expirar a finals de 2014.

Víctor Báez Mosqueira, secretari general de la Confederació Sindical de Treballadors i Treballadores de les Amèriques (CSA), l’Organització Regional de les Amèriques de la CSI, ha expressat: “Aquest és un pas crucial, i la comunitat internacional ha de mantenir la pressió per garantir la consolidació dels processos i institucions democràtiques a Guatemala. Els drets laborals, la protecció social i posar fi a la impunitat dels perpetradors de crims contra sindicalistes i altres defensors de la democràcia al llarg de molts anys, són factors essencials perquè es pugui instaurar un canvi real i durador. El poble de Guatemala no té per què seguir subjecte al mateix sistema corromput en el qual només s’apliquen canvis superficials. “

Guatemala ha estat classificat durant molts anys com un dels països més perillosos del món per als sindicalistes: almenys 74 sindicalistes han estat assassinats des de 2004 i els responsables d’aquests assassinats gaudeixen d’una impunitat total.

Sharan Burrow, secretària general de la CSI, ha declarat: “La situació a Guatemala és un altre exemple més dels profunds vincles que existeixen entre la corrupció i les violacions dels drets laborals i altres drets humans. Els responsables de la corrupció han d’assumir també la pesada càrrega de culpabilitat pel règim de terror que han estat infligint a les persones que es van atrevir a defensar la democràcia i els drets humans, i ja és hora que tots ells siguin portats davant la justícia “.

Es tem que la corrupció, tret característic de la política guatemalenca, pugui seguir jugant un paper important en els resultats de les pròximes eleccions generals previstes per aquest 6 de setembre.