Solidaritat amb Palestina

La Xarxa Sindical Europea per a la Justícia a Palestina demana a la UE prohibir el comerç amb els assentaments il·legals d’Israel

28 / 06 / 2019 | Intersindical

Ha lliurat una carta a la Comissió Europea i als Estats membres

Un total de 34 organitzacions sindicals europees que representen milions de treballadors, inclosa la Intersindical Valenciana, han enviat una carta a la Comissió Europea i als governs dels estats membres per exigir la prohibició del comerç amb els assentaments il·legals d’Israel al territori palestí.

La UE considera que els assentaments israelians són il·legals, segons el dret internacional, però permet a Israel exportar a Europa grans quantitats de productes i venuts per comerciants europeus, proporcionant suport econòmic directe al procés d’expansió i ocupació dels assentaments.

Tal com ha subratllat el recent informe de l’OIT, la indústria israeliana de poblaments soscava l’economia palestina i els drets dels seus treballadors. El 2013, la pressió d’organitzacions palestines i europees va forçar a la UE a introduir una política contra el finançament o la participació israeliana en projectes de la UE, si aquests projectes o participació suposen el reconeixement de manera efectiva la sobirania d’Israel sobre els territori palestí i sirià ocupat.

Tot i així, la UE no ha adoptat les mesures adequades per complir la seva obligació legal de posar fi al comerç dels assentaments il·legals d’Israel i abordar la participació d’empreses europees en l’ocupació il·legal israeliana.

El subdirector general del Tribunal de Justícia europeu va afirmar que les empreses europees haurien d’etiquetar les exportacions de colons israelians al territori palestí, de manera que els consumidors puguen boicotar-los per motius “ètics”, així com es va fer alhora amb els sud-africans sota l’apartheid. “Aquesta opinió posa de manifest el fet que els governs europeus no compleixen les seves obligacions, segons el dret internacional. Per ser coherents amb la seva pròpia legislació, la UE i tots els estats europeus haurien d’anar més enllà i posar fi a totes les relacions econòmicament en els assentaments il·legals d’Israel “, va dir Koen Vanbrabandt en una conferència de premsa, que va exercir com a portaveu de la Xarxa Sindical Europea per a la Justícia a Palestina, quan va presentar la carta.

Per a les organitzacions sindicals que signen l’escrit, que inclou una àmplia llista de sindicats, alguns dels més grans d’Europa i representen molts milions de treballadors, la UE en conjunt i tots els seus estats membres tenen el deure de paralitzar les negociacions amb els assentaments. com a part de les seves funcions de no reconeixement i no assistència, tal com es disposa en l’acord comercial articulat amb Israel, si no es respecta els drets humans i l’autodeterminació del poble palestí.

El moviment sindical ha demanat constantment una solució al conflicte israelo-palestí. Ara, les organitzacions sindicals signants afirmen que “els valors fonamentals de l’internacionalisme sindical ens obliguen a prendre mesures concretes i eficaces per facilitar l’aplicació de les resolucions de les Nacions Unides, les obligacions legals internacionals i la pau justa i equitativa per a tothom”.

“És en aquest esperit que demanem als líders polítics de la UE i als estats europeus per prendre mesures efectives per posar fi a la complicitat europea amb els abusos dels drets humans associats als assentaments il·legals israelians i introduir una prohibició d’activitats econòmiques amb ells”, acaba la carta.

ACV/CSC Brussels (Belgium),

La Centrale Générale FGTB (Belgium)

Unison (UK),

Unite the Union (UK),