Davant la crisi

Els ERTOs en les empreses públiques

Article de Juan Miguel Muñoz Olmo

01 / 04 / 2020 | Intersindical

En aquests dies en què la informació i la contrainformació corren per les xarxes socials, i per la premsa escrita, sobre quina és la nostra situació laboral, apareixen opinions que, en comptes d’aclarir i tranquil·litzar, provoquen errors informatius que originen una situació contrària a la que es vol obtindre. I no dic que n’hi haja mala intenció, sinó que, volent aportar una mica de claredat en la situació d’incertesa que patim, ens endinsem a opinar en camps que no dominem. Hem de ser conscients que, en molts casos, la nostra opinió és referència per a crear opinió i que per prudència, hauríem de ser més cauts en difondre informació, si no estem segurs de la seua veracitat.

Aquests dies, està de plena actualitat la qüestió sobre si les empreses públiques poden aplicar un ERTO als seus treballadors i treballadores. Han eixit diverses opinions, fet que ha creat més confusió que claredat al tema. La Generalitat València té un ampli Sector Públic Empresarial, també les Diputacions i l’Administració Local als quals afecta la situació d’Estat d’Alarma decretat pel Govern Central i, per tant, els efectes econòmics que la situació genera.

I ací sorgeix la pregunta-dubte: poden acollir-se les empreses públiques a un ERTO per causes de força major?

Arribats a aquest punt, cal fer una consideració. Cal deixar clar que en últim terme, la caixa dels fons públics de l’Estat és una, la d’Hisenda, que al seu torn es distribueix en moltes altres caixes més xicotetes. La qüestió fonamental, per tant, seria: de quina caixa pública es paga. En aquest cas, sembla que els fons públics habilitats pel Govern Central, han d’assumir aquests tipus de cost.

Per a analitzar si una empresa pública de dret privat pot fer un ERTO, cal tindre en compte la disposició Addicional 17 de l’Estatut dels treballadors, que diu:

“El que es preveu en l’article 47 (aplicació de ERTOs) no serà aplicable a les Administracions Públiques i a les entitats de dret públic vinculades o dependents d’una o diverses d’elles i d’altres organismes públics, tret d’aquelles que es financen majoritàriament amb ingressos obtinguts com a contrapartida d’operacions realitzades en el mercat.“I aquesta referència al mercat no s’aplica de cap manera a una empresa pública”.

La disposició addicional tercera del RD 1483/2012 disposa:

Disposició addicional tercera. Suspensió del contracte de treball i reducció de jornada per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció en el sector públic.

De conformitat amb el que s’estableix en la disposició addicional vint-i-unena de l’Estatut dels Treballadors, el que es preveu en el Títol I, Capítol II d’aquest Reglament: “serà aplicable a les entitats de dret públic vinculades o dependents d’una o diverses Administracions Públiques i altres organismes públics, sempre que es financen majoritàriament amb ingressos obtinguts com a contrapartida d’operacions realitzades en el mercat”. Caldria comprovar quantes compleixen amb aquest requisit. En la pràctica, no se’n coneix cap.

A l’efecte de determinar si una entitat es finança majoritàriament amb ingressos aliens a l’administració, qualsevol que siga la seua naturalesa, obtinguts com a contrapartida al lliurament de béns o a la prestació de serveis, es tindrà en compte que l’entitat no estiga classificada com a Administració Pública en l’inventari d’ens del sector públic estatal, autonòmic o local, de conformitat amb els criteris de comptabilitat nacional.

En cas que una entitat no figure en el corresponent inventari, haurà de justificar-se per l’entitat, amb la presentació davant el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques la sol·licitud d’inclusió en aquest.

El Sector Públic Empresarial, està classificat com a Administració Pública en l’inventari del Sector Públic, i per tant no es pot acollir a l’art. 47 de l’Estatut dels Treballadors.