Intersindical Jove

Intersindical Jove presenta les seues propostes sobre Avalem Joves

El Sindicat considera que el programa pot servir com punt d’inflexió per atacar la desocupació juvenil

06 / 12 / 2015 | Intersindical

Intersindical Jove considera que el programa Avalem Joves, Pla Integral de formació i ocupació per a joves 2016-2020 de la Generalitat Valenciana, com iniciativa de cercar solucions a l’atur juvenil, és una mesura política encertada a més de necessària i urgent, donada la situació laboral per la qual travessa col·lectiu de persones joves. Cal considerar que aproximadament el 56% dels aturats som persones joves i que les polítiques de grans esdeveniments que s’han vingut desenvolupant en els últims anys així com la falta de polítiques actives d’ocupació han originat que el nostre sector productiu oferisca poques possibilitats laborals als treballadors en general i a la joventut en particular.

Per això, des de la Intersindical Valenciana es considera encertat que aquest nou govern es plantege un pla de xoc contra l’atur juvenil a curt termini, amb mesures que s’estan aplicant ja en l’últim trimestre d’enguany, així com un pla a llarg termini.

Dins del treball que s’ha iniciat considerem que les prioritats que haurien de prevaldre serien:
• Millorar la imatge i el servei de les oficines d’ocupació.
• Apostar per una formació arrelada a la realitat dels sectors productius valencians i que done solucions al greu problema formatiu que afecta a la desocupació juvenil.
• Foment de tallers d’ocupació i autoocupació.
• Ajudes a la contractació.

El Sindicat considera que aquestes quatre àrees han de ser la base per a l’inici d’una nova etapa en les polítiques actives d’ocupació juvenil.

Per a iniciar un procés de treball que puga ser efectiu s’ha de partir d’una base sòlida. En aquest sentit, Intersindical Jove creu imprescindible la realització d’un estudi sectorialitzat i per comarques que ens ajude a conèixer com és la realitat industrial i laboral del nostre teixit productiu. Pensem que la col·laboració de les administracions municipals ha de jugar un paper col·laboratiu clau per a facilitar la realitat de cada municipi i comarca. Aquesta base de dades seria el suport sobre el qual fonamentar les mesures per a resoldre el greu problema de desocupació juvenil.

Una altra dada important que cal tenir present és el fet que el 76% de la nostra joventut inscrita en les oficines del SERVEF manca de qualsevol formació professional. Abordar la realitat de l’atur juvenil a curt, mitjà o llarg termini implica necessàriament abordar esta qüestió. Per això considerem fonamental que AVALEM comporte augmentar el grau de col·laboració entre la conselleria d’Educació (Direcció General de Formació Professional i Ensenyament de Règim Especial) i el SERVEF, per tal de cercar junts solucions. Creiem que és especialment important una planificació encertada de la xarxa pública de Centres Integrats Professionals d’FP amb un mapa escolar de la FP arrelat en el medi sociocultural i una FP reglada que no segregue sinó que estiga al servei del desenvolupament personal de l’alumnat.

El fet que dels 175.000 joves aturats que dóna com a xifra l’EPA solament 75.295 estan inscrits en el SERVEF és un altre motiu de reflexió. Aquestes dades fan que considerem urgent i imprescindible una anàlisi del SERVEF encaminat a reforçar el sistema públic d’ocupació i a dotar-lo de major capacitat de gestió i comunicació amb els treballadors i amb la joventut valenciana especialment. Tampoc no és acceptable que el Servei Públic d’Ocupació haja col·locat el 2% dels nous contractes de treball. El Sindicat considera que el Consell ha d’apostar per reforçar el Sistema Públic d’Ocupació.

Altre aspecte clau que des d’Intersindical Jove considerem que cal tindre present és que, a l’hora de dissenyar qualsevol projecte d’ocupació en el nostre territori, la realitat del teixit industrial valencià és la següent:

• Empreses de 2 o menys empleats suposen el 83,32% del total d’empreses.
• Empreses de 5 o menys empleats, el 92%25%.
• Empreses de fins a 10 empleats, el 95,94%.
• Empreses fins a 20 empleats, el 98,18%.

Aquesta realitat del teixit industrial significa que tenim menys d’un 2% d’empreses en el País Valencià on el nombre d’empleats i empleades estiga per sobre de 20 treballadors. Això és un factor determinant per a dissenyar les pràctiques en empreses i per a saber quin tipus d’oferta ens pot oferir aquest teixit industrial, així com també per tindre una postura crítica amb la formació professional dual, iniciativa poc viable d’acord amb la mida de les empreses del nostre teixit industrial.

Intersindical Jove també considera que un nou model productiu és un element important per poder generar nova ocupació estable i de qualitat entre les persones joves. En eixe sentit, l’impuls de la Recerca, desenvolupament i innovació (R + D + I) és fonamental per avançar en un nou model productiu valencià.

Un motiu de preocupació per Intersindical Jove és la proposta sobre incrementar la inserció laboral recolzant la contractació amb l’exoneració o les bonificacions de les càrregues socials de l’empresari a la seguretat social en contractar joves. Aquesta proposta suposarà un minvament en els ingressos en la seguretat social que afectarà negativament a les seues prestacions.

Finalment, des del sindicat es considera que cal la màxima participació de la societat, de les entitats de joves, de tots els àmbits, per aconseguir que el programa s’implante amb èxit i que l’ocupació estable i qualitat de la gent jove siga un dels objectius centrals del conjunt de la societat valenciana.