Privatització dels serveis públics

Intersindical Valenciana celebra la reversió a públic de l’Hospital de Torrevella

Aquesta és la segona recuperació de serveis públics essencials privatitzats pel PP durant el seu govern al País Valencià, que va estar injectant diners a Ribera Salut en concepte de “lucre cessant” i altres.

18 / 10 / 2021 | Intersindical

El divendres 15 d’octubre va culminar el procés per a reversió a la gestió pública de l’Hospital de Torrevella després de 6 sentències desestimatòries del TSJCV als recursos presentats per Ribera Salud, l’empresa privada que ha vingut gestionant l’hospital i els centres de salut associats els últims 15 anys. En aquesta reversió, ha sigut decisiva la llarga i intensa lluita de la Plataforma Sanitat 100% Pública que des de fa més d’un any ve convocant diferents accions com són concentracions a portes de l’Hospital i actes a San Miguel de Salinas. El Govern del Botànic s’havia compromés a recuperar la gestió, però la primera opció de Ximo Puig era recuperar-la creant una empresa pública que gestionara el Departament de Salut del Àrea 22.

La Plataforma es va posicionar en contra d’aquest model de gestió ja que no garanteix que, en qualsevol moment, qualsevol govern autonòmic privatitzara aquesta empresa pública de gestió de l’àrea de salut. La Plataforma sempre ha reivindicat el “model Alzira”, és a dir, la reversió al sistema públic de gestió directa. Ribera Salut no ha deixat d’obstaculitzar els procediments per a la reversió.

Des de 2006, any en què començava la concessió, fins a la seua finalització, ha costat a les arques del País Valencià uns 1700 milions d’euros i el que l’administració abona a l’empresa per habitant era, l’any 2006 de 494,72 euros anuals i a final de la concessió de 896,34 euros, la qual cosa suposa un 80% d’encariment. El departament 22 o de Torrevieja ha funcionat amb un nombre important de personal sinergiat de diversos estaments, destacant el personal facultatiu, entre ells els caps de servei. Els càlculs que fa Ribera Salut no tenen en compte aquesta circumstància, per la qual cosa, a cada professional sinergiat el compta dues vegades, una en el departament de salut del Vinalopó i una altra en el de Torrevella.

Segons dades del síndic de comptes així com en la memòria de la Generalitat Valenciana (Conselleria de Salut), aquest departament, en ràtios, sempre ha estat per damunt de la mitjana, tant en atenció primària com a l’hospital. Alguns serveis com el de Salut Mental, quasi eren inexistents, en aquest cas pel reduït nombre de psicòlegs, psiquiatres i resta de personal. Pediatria tenia deficiències molt importants tant en atenció primària com en especialitzada. Aquesta situació sempre, comparant-la amb els hospitals del grup 2 que és al qual pertany.

El PV és pioner en la reversió de departaments de salut. El següent departament de revertir serà el de Dénia i Manises en el 2024 i posteriorment el de l’Elx i Crevillent en el 2025.

Intersindical Valenciana, defensora dels serveis públics, ha sigut present en totes les mobilitzacions convocades per la Plataforma en defensa d’una sanitat 100% pública i de qualitat