Davant la crisi

Intersindical Valenciana, contra l’acomiadament de periodistes i el desmantellament del sistema comunicatiu valencià

14 / 12 / 2020 | Intersindical

Intersindical Valenciana vol palesar el seu rebuig a l’acomiadament massiu de periodistes en els mitjans de comunicació del País Valencià que, en la pràctica, suposa el desmantellament del sistema comunicatiu valencià. Des del sindicat, donem suport a la mobilització convocada per la Unió de Periodistes, principal associació del sector al nostre territori, per a protestar contra els acomiadaments, la precarització i, en general, l’empitjorament de les condicions i la pèrdua de la dignitat laboral en el sector periodístic valencià.

La recent presentació d’un ERO amb l’excusa de les pèrdues econòmiques per la pandèmia als diaris Levante, Información i la delegació valenciana d’El Mundo són només la punta de l’iceberg de la destrucció progressiva del sistema mediàtic valencià des de la crisi econòmica de 2008 ençà. A partir de 2019, amb anterioritat a l’inici de la pandèmia, es va encetar una nova onada d’acomiadaments que ha arrasat amb centenars de llocs de treballs a mitjans com Levante, Superdeporte, El Mundo, Las Provincias o Información, així com en nombrosos mitjans digitals i comarcals; a més, hem hagut de patir el tancament de Levante de Castelló, el Diari La Veu o, amb anterioritat, el cas paradigmàtic de Canal 9.

La crisi dels mitjans de comunicació -que, com sempre, paguen les treballadores i els treballadors- afecta no només als mitjans privats, sinó també als públics. La incertesa de la professió arriba, fins i tot, a la mateixa À Punt, ja que en la pròxima oferta d’ocupació pública s’han eliminat més d’un centenar de places per motius pressupostaris; dit d’una altra manera, una cinquena part de la plantilla actual d’À Punt veurà com els seus llocs de treball són destruïts en els propers mesos.

Intersindical Valenciana comparteix també amb la Unió de Periodistes la preocupació per les conseqüències d’aquesta erosió de les plantilles dels mitjans de comunicació. Amb les redaccions minvades per les successives onades d’acomiadaments, es posa en risc el mateix periodisme, és a dir, una activitat essencial perquè la informació és un servei públic cabdal per a tot sistema democràtic.

En un moment en què, precisament, la proliferació de fake news, badomies o, directament, mentides s’està estenent a passes de gegant, el periodisme i, per extensió els companys i companyes periodistes, són més imprescindibles que mai. I és que cal deixar clar que sense periodistes no hi ha periodisme i sense periodisme no hi ha democràcia.

A nivell laboral, a més, es genera la paradoxa que el periodisme s’ha considerat “activitat essencial” durant la pandèmia, però, al mateix temps, és un dels sectors més colpejats per la crisi econòmica i sanitària que se n’ha derivat. La nova onada d’EROs arriba després d’un any 2020 en què pràcticament tots els mitjans de comunicació han aplicat ERTOs que han provocat que molts professionals es jugaren la salut amb la nòmina retallada i fent les mateixes hores que sempre, o més encara, malgrat la teòrica reducció de la jornada.

Els fotoperiodistes, els professionals freelance, els falsos autònoms i els periodistes amb sous indignes i precaris que composen una gran part de les redaccions del País Valencià estan veient encara més afeblida la seua situació. Una precarietat que s’estén per tot el sector i que s’està convertint en un mal endèmic i transversal on, a banda de les víctimes laborals, hi ha una altra víctima que afecta el 100% de la població: el dret i la possibilitat d’accedir a una informació veraç, de qualitat i treballada pels professionals de la comunicació.

Per tots aquests professionals arrasats laboralment, pel futur dels centenars de periodistes que cada any es graduen en les universitats valencianes, pel dret a la informació de tota la ciutadania i per la necessitat de tenir un sistema comunicatiu viu, fort i combatiu al País Valencià, Intersindical Valenciana dona suport a la mobilització de la Unió de Periodistes, així com a altres mesures que els treballadors i les treballadores dels mitjans decidisquen prendre per defensar els seus llocs de treball. Perquè una societat sense mitjans de comunicació i sense periodisme és, simplement, una societat més pobra, menys democràtica i amb menys drets per a totes les treballadores i els treballadors.