Davant la crisi

Intersindical Valenciana convoca el seu Consell Confederal per definir els eixos prioritaris de la reconstrucció post-covid-19 i l’estratègia sindical

Després de la Covid-19: La reconstrucció com a eina de transformació social

07 / 07 / 2020 | Intersindical

El sindicat ha convocat el seu Consell Confederal, màxim òrgan sindical entre Congressos, pel proper divendres, dia 10 de juliol. Aquest està format per 100 persones que representen les 20.756 persones afiliades i els 624 delegades i delegats, a les quals cal sumar les persones del Secretariat Confederal i la representació de la Intersindical Jove i el Sindicat de Persones Pensionistes i Jubilades. Es tracta d’un Consell extraordinari amb un únic punt de l’ordre del dia: debat i aprovació del document, “Desprès de la covid-19: la reconstrucció coma eina de transformació social”.

Es tracta d’un document on el sindicat, pretén reflectir les prioritats que han de regir les polítiques per la reconstrucció desprès de la crisi de la covid-19. En aquest sentit, considera que no es poden repetir les fórmules emprades en 2008 i que, en aquest cas, cal una nova visió que, prioritze la reconstrucció social, posant la necessària recuperació econòmica al servei de les persones i no a les persones al servei de l’economia, avançant cap a una societat més justa que, supere les actuals desigualtats socials.

És per això que el document centra la reconstrucció al voltant de huit eixos bàsics i prioritaris: configurar un nou model de relacions laborals, assumir la perspectiva de gènere de manera sistemàtica i transversal, dissenyar un nou sistema de protecció i empoderament social, potenciar els serveis públics, construir un nou model productiu, reformar el sistema fiscal i financer, avançar cap a la sostenibilitat i la defensa del medi ambient i, per últim, redefinir el concepte d’Estat.

Malgrat que el panorama polític no és el mateix que en 2008, Intersindical Valenciana n’és conscient que aquest projecte de transformació social no està exempt de greus amenaces, per les pressions que, des de les elits econòmiques i financeres, es poden exercir sobre els Govern de l’Estat i els autonòmics per mantenir i augmentar la flexibilització del mercat laboral, les retallades en serveis públics i prestacions socials i els seus privilegis fiscals. Unes exigències que es justifiquen sobre la base d’un fals relat que, posa la recuperació econòmica com a clau de volta de l’eixida de la crisi, relega a un paper secundari l’agenda sanitària i desterra l’agenda social.

En aquest context, és un fet que als propers mesos afrontarem una batalla ideològica, en la qual, el compromís indefugible de la Intersindical Valenciana ha de raure necessàriament en combatre la preponderància del discurs neoliberal en el debat públic, fent paleses altres alternatives amb més contingut social que, en absolut, son contradictòries amb una recuperació econòmica que, en sí mateix, és necessària; en cap cas, però, ha de ser considerada com una prioritat absoluta que justifique cap renuncia de caire social, laboral, feminista o mediambiental. El nostre missatge ha de ser potent integral i integrador, perquè altres solucions són possibles i així ho hem de fer veure al conjunt de la societat.

És per això que, considerem que juga un paper fonamental la mobilització social en defensa de les polítiques transformadores. Unes mobilitzacions unitàries i transversals que, recuperant la presència a les places i carres dels pobles i ciutats, palesen un ample suport social a la transició cap a eixe nou model social i que cal enquadrar en els seus justos termes: són mobilitzacions de suport a polítiques transformadores, diametralment oposades a les propostes neoliberals. És a dir, l’objectiu de la mobilització és contrarestar l’hegemonia del discurs neoliberal i encoratjar, des del suport d’una base social ampla a l’execució de vertaderes polítiques valentes, que permeten avançar en eixa transformació social; un suport positiu i propositiu que, en cap cas s’ha d’interpretar com de crítica o desgast dels governs de progrés.

Per tot el que hem dit, reiterem el compromís de la Intersindical Valenciana, per contribuir activament a la construcció d’un espai unitari de mobilització social als diferents àmbits territorials, que puga servir de faristol per la defensa dels interessos de la classe treballadora i per la transformació social envers una societat més justa, igualitària, sense discriminacions i respectuosa amb el territori.