Pensions

Intersindical Valenciana dóna suport a les mobilitzacions de les persones pensionistes

30 / 09 / 2020 | Intersindical

El Sindicat participarà en els mobilitzacions convocades per la Coordinadora Valenciana en defensa del sistema públic de pensions que estan convocades per al dia 1 d’octubre a València, Elx, Xàtiva i Torrevella, així com les convocades per al 3 d’octubre a Ontinyent i el 10 d’octubre a Bocairent. Unes concentracions per exigir una auditòria de la Segurerat Social i la defensa del sistema públic de pensions i dels serveis públics.

Intersindical Valenciana afirma que l’estat espanyol és un dels estats de la Unió Europea que menys diners destina a les pensions de les seues persones majors. A més, les reformes de les pensions de 2011 i 2013 van suposar un deteriorament dels drets socials i econòmics dels actuals i dels futurs pensionistes. En conseqüència, Intersindical Valenciana reivindica la derogació de les dues reformes de les pensions, especialment de supressió del “factor de sostenibilitat” que suposa una retallada de la quantia de les pensions en funció de criteris mercantilistes i contraris a les treballadores i treballadors.

La primera va ser acordada pel govern espanyol presidit per José Luis Rodríguez Zapatero, els sindicats CCOO i UGT i les patronals CEOE i CEPYME, el 2 de febrer de 2011. Aquesta reforma va suposar una regressió en els drets de les treballadores i treballadors en endurir l’accés a la jubilació i suposar un empobriment de les futures generacions de pensionistes. L’acord va suposar, entre altres mesures, allargar l’edat de jubilació als 67 anys; augmentar el període de càlcul de la pensió als darrers 25 anys quan abans era dels 15 darrers i la cotització mínima per cobrar el 100% de la pensió va passar de 35 anys a 37 anys quan la jubilació es produesca als 67 anys o 38,5 anys quan es faça als 65 anys, reduint-se d’aquesta manera les pensions de moltes treballadores i treballadors que no arribaran al màxim fixat.

La segona, feta pel govern del PP, presidit per Mariano Rajoy, va anar més enllà aprovant, en 2013, una Llei reguladora del factor de sostenibilitat i de l’index de revaloració del sistema de la Seguretat Social que suposa un canvi de la fórmula d’actualització anual de prestacions, fins eixe moment lligada a l’IPC, per vincular-la als ingressos i les despeses del sistema fixant un sòl del 0,25% per als anys de dèficit i un sostre per als anys de superàvit (inflació més 0,25%). A més, va crear un nou paràmetre que contemplaria l’esperança de vida per calcular la quantia inicial de la pensió, que començaria a aplicar-se en 2019 i que s’actualitzaria cada cinc anys.

És per això que, la Intersindical Valenciana sempre ha exigit la derogació de les dues reformes de les pensions 2011 i 2013 en anar en contra dels interessos de les treballadores i treballadors. A més, el Sindicat considera, en referència a les declaracions del ministre Escrivà, que ara no és el moment de penalitzar les jubilacions anticipades o de buscar fòrmules subliminals per allargar l’edat de jubilació sinó d’actuar decididament per garantir pensions públiques dignes. Això passa per: mantindre l’actual sistema de repartiment; garantir les pensions públiques com a dret constitucional i la seua inclusió als Pressupostos Generals de l’Estat; rebaixar l’edat de jubilació als 65 anys; eliminar tota discriminació cap a les dones; revalorització automàtica de les pensions en funció de l’IPC; recuperar de la pèrdua de poder adquisitiu perdut als darrers anys i, com hem dit, derogar les reformes de les pensions.

Intersindical Valenciana considera inadmissible la doble vara de medir de determinats ministres del govern espanyol que posen l’accent en la reducció de la despesa pública en matèries com les pensions, per justificar el manteniment de les reformes actuals i promocionar els plans privats de pensions, mentre es neguen a augmentar la pressió fiscal a les grans fortunes o no volen parlar d’una veritable reforma fiscal progressiva que ens homologue amb els països del nostre entorn.

Finalment, Intersindical Valenciana anuncia que participarà i donarà suport a totes les mobilitzacions del moviment de persones pensionistes i no dubtarà en convocar les mobilitzacions que siguen necessàries per defensar les pensions públiques i els drets dels actuals pensionistes i dels futurs.